Recensioner av de ledande webbjokrarna!

1. Succobus - Raise your hands
http://svt.se/2.142011/



En fin keybordslinga som sedan dränks av ett hav av rock pålägg. Det börjar bra (..nästan intressant! förlåt.) jag tappar bort mig desto längre in i låten jag kommer. Stundvis känns det som om låten går i tre olika etapper av melodier. Låten i sig säger mig faktiskt inte alls mycket, mer än att jag gärna vill stänga av när de skriks för mycket. Nej, det här är inte en av mina favoriter i webbjokern 2011.

2. Engla - Dont Stop.
http://svt.se/2.143168/



Introt får mig genast intresserad! Jag rycks med i musiken direkt. Känns lite Satellite inspirerat. Verserna är snyggt uppbyggda så låten växer för att sedan utbrista i refräng. En refräng jag genast vill studsa upp och ner på ett löjligt schlagerefterfestigt-vis och sjunga med! Jag blir glad av det här! Hiss!

3. Billy - Tusen nätter
http://svt.se/2.143384/




Det här känns som en såndär låt som vi börjat vänja oss vid att det SKA finnas i varje Melodifestival. En sån där låt som vi inte ens funderar över att skicka till Eurovision men som vi ändå kommer kunna texten klockrent till och sjunga mycket hellre än bra till, börja spontansjunga på när någon av textens meningar passar in i diverse sammanhang (vilket är fördelarna med låtar som är så här upptempo och på svenska), Förvisso är låten ganska banal, men i det här fallet tror jag faktiskt det är till Billy's fördel då det är enkelt att ta till sig en sån här låt. Man blir glad, och man vill sjunga med -  För att få en låt på hjärnan krävs det inte mycket mer!

4. Björn Hasselquist - Beautiful World
http://svt.se/2.143375/




Åh, det är sån här musik som en massa människor lyssnar på som jag inte riktigt förstår mig på. Jag kan tänka mig att det finns en hel bund av människor som älskar det här. Själv nöjer jag mig med att säga att det är en ganska skön låt som skulle bli ännu skönare om jag kunde urskilja vad det var han sjöng!? Låten är skön, men tenderar till att bli ganska tråkig och platt. Det här är en såndär låt som kommer få spelas när den dyker upp på en platta, men efter halva kommer jag troligen att byta.

5. Anton & Dejo - I Wanna Be With You
http://svt.se/2.141623/



Refrängen! Det här svänger lite i Lovestoned-stil och refrängen ger mig sommarvibbar! Jag ser glada människor i en färgglad och grön atmosfär och jag kan nästan känna solens värme. Underbart skön låt! Verserna är inte fullt lika intrycksfulla men jag älskar den nästan gospelinspirerade kören som dyker upp lite då och då, mestadels i början av låten. Härlig låt vars refräng absolut kommer sätta sig på hjärnan!



Nu är det bara lite drygt 1h och 45 minuter kvar tills sållningen då 100 bidrag av alla webbjokrar kommer gå vidare. Eftersom det här är de fem bidragen som ligger i topp vågar jag nog påstå att just dessa är säkrade, men det ska bli intressant att se om ordningen på dem ändras.

Jag vill lyssna på Don't Stop om och om igen, Tusen nätter fastnar på min hjärna direkt och I wanna be with you ger mig lyckliga sommarkänslor!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0