Schlagergeten rasar mot Finland

...eller något i den stilen. Men jag är så... chockad att jag måste skriva av mig! En längre utläggning om Finlands semi kommer imorgon, men nu måste jag verkligen bara skriva en sak...

HUR FUNGERAR FINNAR? På riktigt? Kvällens storfavorit var alltså Eläkeläiset (Pensionärerna) med Hulluna Humpasta. Jag klarade inte ens av att lyssna på hela låten när jag lyssnade igenom dem i onsdags. Efter att ha sett framträdandet är jag helt.. jag vet inte vad. Jag finner inte ord. Det här är Kebabpizza-klass (och jag har aldrig sett hela Kebabpizza. Jag satt med en kudde framför ansiktet och grät av ilska under numret). De sjunger någon form av humpahumpa. Så börjar de hoppa runt. Droppen blev när de började jucka mot keyboarden. Förstår ni, det här är en F A V O R I T ?! Är det bara jag och Tobias som inte förstår någonting?!

Tack gode gud för att jag föddes i Sverige.




 


Kommentarer
Postat av: Tobias YLE

Vad kan jag säga? Instämmer helt. Och fattar fortfarande ingenting.

2010-01-22 @ 23:36:31
URL: http://svenska.yle.fi/eurovision
Postat av: Anonym

......... Finland bör diskas om de skickar detta =P

2010-01-23 @ 01:56:46
Postat av: Kajsa

Skandal, javisst! Men tyvärr tror jag faktiskt att Eläkeläiset kommer att vinna nästa vecka också. I alla fall om jag känner mitt folk rätt...

Personligen tycker jag att det är jättesynd att Osmo - min klara favorit i hela tävlingen - inte kvalade, och då som den enda av gårdagens artister. Det känns ju nästan som ett hån mot bra musik (även om jag måste medge att Osmos framträdande inte var någon höjdare).



Det jag som finlandssvensk ändå kan glädja mig över är att samtliga finlandssvenska bidrag nu har kvalat till final. Det känns riktigt kul. Hoppas det går bra för dem på fredag!



Hälsningar från ett vintervackert Helsingfors!

2010-01-23 @ 12:35:51
Postat av: Victoria

Jag fattar inte heller hur finnar fungerar. Sitter i Norge och SKÄMS över att vara finländare. Jag hade hört mycket om Eläkeläiset och hade en ganska bra bild av dem men blev ändå chockad över vad jag såg. Får bara hålla tummarna för att finnarna inser vilken skam vi skulle få över oss om vi röstar fram dem som vinnare och skickar dem till Oslo!!

2010-01-24 @ 18:27:36
URL: http://bloggen.fi/vachevar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0