Inför Finlands final

Medan vi räknar ner till, avverkar skolarbete inför och laddar för Melodifestivalen här på hemmaplan börjar det bli dags för vårt grannland Finland att bestämma sig! På fredag äger finalen rum och jag har gett mig i kast med att en gång för alla slakta, hylla och poängsätta bidragen!

1. Maria Lund - Sydän ymmärtää
Jag tycker fortfarande att det här är så galet roligt. Framförallt så tilltalade framträdandet mig genom sin enkla elegans. Man kan omöjligt sitta still och bara lyssna, någonting händer! Det är liksom glatt, roligt och musikaliskt galet utan att det blir parodi, som det ofta blir i Sverige. Frågan är om det här är något att skicka till Eurovision.
Betyg: 3/5

2. Antti Kleemola - Sun puolella
Jag fortsätter älska det här. Det är som att jag förstår varenda ord Antti sjunger (även om jag bara kan svära på finska), de går rätt in i hjärtat på mig! Framträdandet var ganska lamt men kören gav ett snyggt och maffigt uttryck. Som låt tycker jag att det här absolut är en av de bästa i Finlands tävling i år. Tyvärr är det ett sådant bidrag som skulle försvinna med internationell konkurens.
Betyg: 4/5

3. Linn - Fatal Moment
Inte helt okej att köra mina favoriter efter varandra! Hur som helst så gillar jag verkligen det rockiga öset i kombination med melodislingor som hade kunnat vara i vilken schlager som helst. Det enda jag retar mig lite på är vissa delar i Linns sång som blir ännu sämre live, MEN jag tycker att det här är bland det absolut bästa i startfältet! Go Linn!
Betyg: 4/5

4. Pentti Hietanen - Il mondo è qui
Lyssnar verkligen folk på det här? Jag blir smått självmordsbenägen. Jag räknar heller 50 ekvationer än lyssnar på det här. Jag klarar inte det smöriga i kombination av italienskan. Och så nån finsk Christer Sjögren. Nej, nej och åter NEJ.
Betyg: 1/5

5. Heli Kajo - Annankadun kulmassa
Ett bidrag folk är helt lyriska över medan jag själv faktiskt inte förstår vad som är så otroligt bra. Helis klänning är sjukt snygg och hon sjunger väl bra... men låten? VA? VAD?! För mig låter det bara som introt till Trasdockorna. Men det kanske bara är jag som är totalt blåst.
Betyg: 2/5

6. Nina Lassander - Cider hill
Ännu en favorit! Gamla körtjejer ligger mig alltid varmt om hjärtat och jag gillar verkligen Nina och Cider hill. Låten är så otroligt vacker och framträdandet speglar låten jättebra med ett tema som får mig att tänka på gamla filmer som utspelas på herrgårdar. Jag vet inte om det här är rätt bidrag att skicka till ESC, men i mina ögon är det verkligen fantastiskt.
Betyg: 4,5/5

7. Amadeus - Anastacia
Än en gång förstår jag inte det här. Det är tango på finska med en kille som ser ut som en blek kopia av Alexander Rybak och har värre basröst än min pianolärare. Finland älskar det men jag är tveksam. Däremot tror jag faktiskt att det skulle kunna bli ett inslag i ESC.
Betyg: 1,5/5

8. Sister Twister - Love at first sight
Ett bidrag som är betydligt starkare live än i studioversion! Det är behagligt samtidigt som det är coolt, smårebelliskt och dansvänligt. Jag gillar det delvis väldigt mycket och delvis inte så speciellt mycket. Precis som första gången jag hörde låten tycker jag att någonting fattas för att den ska bli komplett. Men absolut bra!
Betyg: 3,5/5

9. Eläkeläiset - Hulluna humpasta
Finland, NEJ, NEJ, NEJ OCH ÅTER NEJ! Jag förstår inte. VAD är bra? VARFÖR?! HUR TÄNKER NI?! Jag vill bara sätta en kudde framför ansiktet och gråta. Pensionärerna. Humpahumpa. Jucka mot keyboard. Mitt schlagerhjärta blöder och jag lyssnar hellre på både svår indiepop och metal. Vad som helst Finland - men inte det här.
Betyg: 0/5

10. Kuunkuiskajat - Työlki ellää
Läste precis att namnet betyder "De som viskar åt månen". Tyvärr räddar inte det vackra namnet den här låten. Jag har aldrig varit så förtjust i äkta folkmusik och det här är så mycket "Sarek-och-Calle-Moraeus-har-fått-barn" som det kan bli. Man hör ju i alla fall att musiken kommer från Norden. Om det nu är något positivt.
Betyg: 1,5/5

Vad tycker jag då att Finland ska skicka? Otroligt svårt. Jag gillar ju Nina Lassander väääldigt mycket, lika så Linn och hennes Fatal Moment. Egentligen blir jag bara glad Finland tar sitt förnuft till fånga och inte skickar Eläkeläiset. Eurovision klarar sig utmärkt utan dem, Finland.

På fredag vet vi!
...och glöm för guds skull inte att hålla koll på världens bästa YLE-Tobias!


Kommentarer
Postat av: Mikko Suhonen

Finalen är ju på lördag...

2010-01-28 @ 09:03:04
Postat av: Victoria

Håller helt med dig! Finland får skicka vad som helst men inte Eläkeläiset (eller Pentti Hietanen)!!! Men förstås så ser jag ju helt att min kusin Nina blir den som representerar Finland i Oslo. Men det blir spännande att se :)

2010-01-28 @ 15:30:46
URL: http://bloggen.fi/vachevar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0