Geten recenserar Rising Love

Våra favoriter i Lovestoned släpper imorgon sitt debutalbum Rising Love. Eftersom CDON är snällast i världen skickar de alltid ut skivorna en dag före releasesläpp så redan idag har jag njutit av skivan! Sköna Lovestoned ville ha feedback på albumet och eftersom jag älskar att tycka och tänka om precis allting så tänkte jag göra en recension på skivan. Here we go!

Lovestoned - Rising Love
Universal Music



1. Rising Girl
Upphovsmän:
Werner Gesselbauer, Simon Koschar, Thomas Schriebl, Roland Taberhofer

Första spåret, Rising Girl, är soundtracket till hela sommaren 2010! Den första låten jag och flera andra hörde av gruppen, vilket då gör att den är perfekt som första spår. Rising Girl är allt en sommarlåt ska vara. Reggeatoner, snygga stämmor, en refräng som klistrar sig fast och framförallt är den glad!

2. Thursdays
Musik: Thomas G:son & Peter Boström
Text: Sharon Vaughn

Melodifestivallåten! Mina första kommentarer om Thursdays i februari lät "Rybakkopia fast bra", "Lovestoned svänger" och "radiohit". Nu är låten betydligt mer än så! Ett absolut måste när man vaknar upp en torsdagmorgon och känner att livet så gott som suger. Eller vilken morgon som helst förresten! Fiesta med Thursdays!

3. I Know Nothing
Upphovsmän: Fredrik Larsson, Stephen Simmonds, Daniel Lindström

I Know Nothing känns som en skön fortsättning på Thursdays. En låt som får en att slappna av och släppa greppet för ett tag - precis vad texten säger; att inte ha full kontroll och veta allt, utan bara leva livet! Textraderna "I just do what I do now/the happiest fool now/I love my life/and the way I just don't know" är fullkomligt underbara. Låten är dessutom Lovestoneds nästa singel i Tyskland!

4. Bye Bye Bye
Upphovsmän: Emma Rohan, Gandalf Roudette-Muschamp, Joshua Thompson

Så kul att höra Bye bye bye i studioversion när jag tidigare bara hört den live! Låten är mer åt balladhållet utan att på något sätt bli långsam och tråkig, den har hela tiden ett skönt tempo jag gillar! Texten är sorglig och lättigenkännlig (And the only thing that's left to do is cry cry cry/Nothing left for me to say to you but bye bye bye). Dessutom fastnar den ganska direkt. Emelie & Elena sjunger så snyggt så!

5. Echo Echo (Whole again)
Upphovsmän:
Niclas Kings, Ivar Lisinski

En gladpoppig låt med en sorglig text. På något sätt känns den lite mellanmjölk. Ingenting som sticker ut men inte heller något som är dåligt. Texten är grymt bra och jag gillar introt med "Echo":sarna!

6. Gotta Lot of Love
Upphovsmän:
Albert Hammond, Chris Braide

Åh, favorit! Ännu en sorglig låt och den här fångade mig verkligen från första lyssningen. Hooken är helt enkelt bara "I gotta lot of love, I gotta lot of love" och ligger skönt på tungan när man sjunger med! På något sätt känns den lite som filmmusik och stämningen i låten får mig att tänka på en musikvideo utspelad i en regning stad... Fantastiskt snygg låt!

7. He Was The One
Upphovsmän:
Ivar Lisinski, Pär Stenhammar

Ännu en favorit! Ännu en nedstämd låt om kärlek. Den här gången hur man inte kan släppa taget om någon ("But tell me what to do, I'm still a sucker for you") med en text som jag verkligen gillar! Min favoritdel i hela låten är av någon anledningen andra versen ("And though the book is closed/You're the part I liked the most"). Dessutom börjar den sjukt snyggt med en härlig akustisk gitarr.

8. Always on the Run
Upphovsmän:
Oscar Görres, Danny Saucedo, Pär Stenhammar

Den här låten blev faktiskt min favorit efter att ha lyssnat på snuttarna på låtar som funnits på Lovestoneds myspace. Jag gillar texten och jag tror att alla kan känna igen sig i att vilja springa iväg någonstans ibland för att börja om på nytt. Den känns lite smått omöjlig att tröttna på! Stämmorna i slutet är otroligt snygga, det ligger ett coolt beat genom hela låten och det händer någonting hela tiden. I like!

9. Invitation
Upphovsmän:
Remee, Thomas Troelsen

Första gången jag hörde Invitation började jag ASGARVA! Jag vet faktiskt inte varför. Den kändes så oväntad! En sexig låt med inslag av dragspel som får mig att tänka på Tyskland (ifrågasätt inte mina tankar!). Vilket kanske är ganska passande eftersom bandet är ganska stora där! Oavsett hur sexig, konstig och/eller annorlunda den här låten än är så gillar jag den!

10. Love Won't Wait
Upphovsmän:
Hiten Bharadis, Peter Barringer

Här någonstans börjar man känna att misslyckad kärlek är lite Lovestoneds grej! Skämt å sido, låten känns ändå på något sätt ändå lite mer positiv. Här är hjärtekrosset över och insikterna börjar nå fram - "It's never too soon to say I love you, beacause you never know how soon it will be too late".
Låten är behaglig med en skön puls som följer genom hela låten!

11. Switch me on
Upphovsmän:
Richard Stanard, Ash Hones, Sharon Woolf

Titta, en låt om INTERNET! Att vara långt ifrån någon man tycker väldigt mycket om men ändå kunna hålla personen nära genom webcam och liknande. Perfekt!
På något sätt fastnar inte den här låten lika bra som de andra har gjort. Varje gång den kommer på skivan undrar jag vad det är för låt... Men det betyder inte att den är dålig! Dock tror jag att jag måste ge den lite mer tid.

12. Somewhere Over the Rainbow/What a Wonderful World
Somwhere over the rainbow - musik: Harold Arlen
Text: E Y Harburg

What a Wonderful World - upphovsmän: Bob Thiele JR., George David Weiss

Två klassiker ihopklippta i ett. Egentligen har jag inte så mycket att säga mer än att det kanske inte är mitt favoritspår på skivan, men det känns som en skön avrundning på ett väldigt snyggt album!



Så i det stora hela - var Rising Love värd pengarna? Levde gänget upp till mina förväntningar? Det enda svaret på frågorna är ett stort, rungande JA! Jag känner att Rising Love kommer hänga med mig länge framöver med snygga låtar, härliga röster och texter som klistrar sig fast bättre än ett tuggummi under en sko. Så min stora rekomendation för alla som vill ha ett grymt soundtrack till sommaren 2010 - KÖP RISING LOVE NU!


Kommentarer
Postat av: Bonnie

Jag tycker verkligen man lyckats med en låt om man släpper en hel skiva med nya låtar som verkligen är ASBRA - men Rising Girl är fortfarande bäst. Sommarskiva, peppskiva, glädjerusskiva! I LOVE IT!

2010-04-20 @ 21:53:01
URL: http://bonnietyra.blogg.se/
Postat av: Lena

Har sutit och lyssnat på skivan precis och det är som du säger, den är väldigt bra! Man får sommarfeeling och man vill bara lyssna om och om igen. Rising Girl känns som om det kommer bli en härlig sommar"plåga" =)

2010-04-21 @ 22:01:27
URL: http://thelifeofleeniz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0