Nu börjar cirkusen om igen - med nya regler!

Läs instruktionerna noga:

1. Gå in på linken: http://www.expressen.se/noje/1.1673953/melodifestivalen-far-nya-regler
2. Läs den trevliga artikeln.
3. Reagera.

För att göra en lång artikel kort så är det detta som är i diskutionsluften:
- Utslagssytemet med duellerna tas bort.
- Den första gallringsjuryn kommer eventuellt att bytas ut mot en expertjury (jag hatar allt med ordet expert.)
- Internationella låtskrivare kommer att få medverka i Jokerbidragen.
- Internationella juryns roll verkar inte tas bort med göras om.

Min absolut störta reaktion och extrema irritation ligger i den här såkallade Expertjuryn. En jury som Geten så fint uttryckte det förmodligen kommer bestå av Christer Björkmans BFF. Jag tycker och tror att våra förluster, kalla det fiaskon ni som vill, ligger i den desperata önskan att nå en hög placering. Den är så desperat att vi slipar och filar och silar sönder bidragen för att Eurovision-anpassa oss och glömmer helt av nånting. Känslan kanske? Jag vet inte, vad det är är så slipas det bort i all den här uppståndelsen. Dessutom faller riktigt bra bidrag bort på det här sätter.

Jag menar, har vi inte alla någongång hört ett bidrag och tänk "alltså, jag förstår ju att det här inte är bra. Men jag kan inte låta bli att tycka det är bra och digga med!" Dom bidragen lär ju förmodligen falla bort!?

Och om nu en expert jury ska plocka ut alla 32 bidragen, hur kommer det då se ut? Jag tror inte det är bra att tänka för mycket på om jag verkligen tycker det här är bra, om Europa tycker det här är bra, om det är tillräckligt ditten eller datten. Istället för att gå på impuls och känsla! Inte normer och regler om vad som ska vara rätt eller fel.

Känsla och passion för Musik och Melodifestivalen! Glöm inte den SVT!


Kommentarer
Postat av: Sigrid

Jag måste bara skriva det här.

En sak jag stör mig sjukt mycket på. Folk skriver typ alltid att Lena kom på plats 6. Hon kom ju för sjutton på delad 5:e plats!!! Eller hur?

2009-08-18 @ 17:01:02
URL: http://faceyourcrime.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Well, det där delas upp med hur många tolvor man fått och i andra hand hur många länder man fått poäng av. I Lenas fall så hade cypern ett övertag och därför säger man att Lena hamnade på sjätte plats, även om det är mycket trevligare att säga att hon faktiskt kom på delade femte plats! ;)

2009-08-18 @ 21:03:18
URL: http://bonnietyra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0