Så låter Finlands första bidrag

Medan vi alla väntar på den svenska uttagningen (EN MÅNAD KVAR!) så kan vi passa på att följa den finska. Finland väljer, precis som Norge, sina första kandidater till finalen på fredag. Jag har lyssnat in de första bidragen!

1. Amadeus - Anastacia
En tangoartist med en tangolåt på finska. Det faller inte mig i smaken och jag tvivlar på att finnarna gillar det. Rybakfiol mitt i såklart. Tycker att låten är svag och killen sjöng inte så himla bra heller.

2. Nina Lassander - Cider Hill
Gammal körtjej! Hennes röst påminner otroligt mycket om Anna Sahlenes i början. Här har vi en stark midtempolåt med en duktig sångerska som jag redan tycker jättemycket om efter en lyssning. WOW! Jag föreställer mig publiken vifta med armarna i takt... Ja, det här gillade jag!

3. Bääbs - You don't know tomorrow
Först tycker jag att namnet är kul, men det är väl bara jag. Jag tycker inte låten var något speciellt, ganska tråkig faktiskt. Det händer inte mycket.

4. Boys of the Band (BOB) - America (I think I love you)
Åh, den här gillar jag! Upptempo, mogen killrock. Jag känner bara för att dra på mig mina färggladaste kläder, ett par converse och hoppa runt som en galning. Hoppas rösten håller live!

5. Pentti Hietanen - Il mondo è qui
Jag vill stänga av innan jag ens börjat. Det här är smörsång på italienska. Jag klarar det inte alls. Han må ha ett av Finlands största namn inom musiken (i alla fall enligt YLE), men jag föredrar till och med Christer Sjögren före det här. Och då är det illa.

Lyssna på de finska bidragen gör ni HÄR!

...dessutom får ni inte glömma att följa Finlands bästa schlagerbloggare - Tobias!


Kommentarer
Postat av: Tobias (Finlands bästa schlagerbloggare)

Utmärkt första krönika och jag håller med om det mesta... Inte riktigt allt. :)

Mina omdömen kommer på fredag, kolla in då och jämför!

2010-01-06 @ 11:33:29
URL: http://svenska.yle.fi/eurovision
Postat av: Måsen

Man skall helt klart heta någonting som kan ge smeknamnet "Tobbe" om man skall bli stort i schlagerblogg-världen. Jag måste döpa om mig. Torborg kan man tydligen heta som tjej. Ja,helt klart Torborg. Eller Tobonnie kanske? Bobbe.

2010-01-06 @ 11:36:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0