"Man får ju inte gå förbi ABBA"

Ikväll gör Py Bäckman comeback i Melodifestivalen. Med startnummer 2 ska hon gå ut för att leverera låten Magisk Stjärna. Hon har schlagermeriterna på sin sida med en vinst 1988 med Stad i Ljus. Jag tog mig en pratstund med Py på presskonferensen


Vad får dig att ställa upp med den här låten?

- Därför att den är bra, helt enkelt. Det är ju det, alla som är artister här måste ju tända på låten, och jag tänder ofta på det jag skriver själv, hahaha. Jo men det är självklart. Jag skriver ganska mycket musik hela tiden och ibland så blir det så: "Ja men den här passar mig".

Kan du beskriva låten?

- Cool, ingen ballad. Lite coolare än det. En väldigt syrlig, schysst refräng. Alltså, det är svårt att beskriva en låt bara såhär rakt av. Det är en ganska ovanlig låt. Vass text!

Vad tror du är skillnaden från när du varit med förut jämfört med nu?

- Jag tycker att det måste vara roligare nu, eftersom det är en sån stor apparat och jag gillar stora spektakel. Jag älskar allt som har med kontrast att göra, jag gillar det verkligen. Jag kan tänka mig att stå i en kyrka och sjunga, eller ett litet råttställe eller på en jättestor scen, vi spelade på Roskilde där jag stod på scen framför 40.000, vi har turnerat i Afrika. Melodifestivalen är ett annat forum och idag är det större en någonsin, så det är bara skitkul!

Vilket är ditt bästa festivalminne?

- Det måste ju vara när jag vann med Stad i Ljus. Det måste ju vara det. Vi vann väldigt överlägset också i Sverige. Vi fick full pott från alla, utom en som vi fick näst högsta potten!

Vilken är din favoritschlager?

- Man får ju inte gå förbi ABBA, för det är ju det första bandet som har kunnat gjort någonting av sin vinst också. Dom var beredda, dom gjorde precis rätt! Så ABBA är ganska sällsynt. Så därför måste det bli favoriten! (Waterloo)

Kan du beskriva dig själv med 3 ord?

- Schysst, dum och kontraster

Vad har du för relation till Malmö?

- Där vann jag med Stad i Ljus! Så det är en lyckostad för mig plus att jag har spelat på nästan vartenda ställe som finns där. Jag älskar den staden!

Om du hade varit en del av Schlagerzoot, vilket djur hade du varit?
- Nu måste jag tänka efter...Jag måste vara något slags kattdjur tror jag. Någon skabbig katt antagligen, haha.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0