Geten lyssnar på Göteborg

Tredje deltävlingen och jag, Geten, har fått äran att vara huvudrecensent denna vecka! På pappret är Göteborg ett av de starkaste startfälten. Vi får se hur väl det stämmer...

Lyssna på låtarna HÄR!

1. Alcazar - Headlines
Wow! 60-sekundersklippet inleds med världens snyggaste schlagerstråkar och när refrängen kommer igång får jag precis det jag saknat i festivalen iår - schlagervibbarna! TACK ALCAZAR! Låten är långt ifrån Stay the night men ändå så sjukt mycket Alcazar och de förmedlar en underbar glädje. Jag får vibbar av deras Someday korsat med någonting som får discokulan att blinka och massor av discolampor. Go Alcazar!

Räven tycker: Det är inte alls samma styrka i låten som i Stay the night, men refrängen är verkligen så bra och enkel och bara allmänt bra. Självklart ska de till final!

Måsen tycker: Att jämföra det här med Stay The Night är som att jämföra Tusen och en natt med Hero. Två helt olika låtar, samma artist. Typ. Jag blir glad av den här låten! Speciellt i refrängen, det är en låt som ger styrka! Discoschlager, popschlager. Tror det kommer bli GRYMT på scen!

Åsnan tycker: Precis som Måsen tycker jag inte att detta går att jämföra med Stay. Det är så OLIKT! Refrängen sätter sig på hjärnan direkt och jag komma på mig själv med att jag sitter och diggar med samtidigt som jag har ett riktigt stort leénde på läpparna. Om jag gillar det? Såklart!

2. Johannes Bah Kuhnke - Tonight
Jag måste säga att jag väntat mig mer av låtskrivarna bakom så väl Agnes Release me som låtar till Alcazar och Malena Ernman. Men ändå så gillar jag det här. Det låter lite Robbie Williams, lite Andreas Johnson och lite Sebastian Karlsson. Dock tror jag inte att det här kommer att bli någoting alls live. Och kan han verkligen sjunga?


Räven tycker:
Det här är tråkigt, väldigt tråkigt. Som Geten skrev, det låter lite Robbie Williams. Fast mycket tråkigare!

Måsen tycker:
Jo, visst är det kanske lite tråkigt. Men jag tycker ändå om refrängen, även om jag skulle önska att det hända lite mer. Tröttnar fort.

Åsnan tycker: Alltså, jag har hört detta förut? Varifrån? JO, NU VET JAG!! Jag tycker han påminner lite om Andreas Johnson! Det är helt okej, lite Robbie Williams sådär. Men alltså, nja.. booooring.


3. Elin Lanto - Doctor Doctor
ÅH! Jag vet precis vad jag tänker på! Zoofavoriten Annabelle! Jag har alltid tyckt otroligt mycket om Elin och den här coola elektrolåten faller mig perfekt i smaken. Jag hade dock velat ha en maffig kör på refrängen. Tillsammans med ett coolt och snyggt nummer tror, och framförallt hoppas, jag att Elin går minst till Andra chansen. Grymt!


Räven tycker:
Det låter lite gnälligt, framkrystat och dessutom rätt platt. Men någonting i det är bra, och med rätt show blir det nog rätt okej.

Måsen tycker: Jag kommer utan tvekan spela den här på hög volym när Mello skivan kommer ut. Gissar att svenska folket kommer rygga tillbaka på det vågade numret.

Åsnan tycker:
Som jag skrivit tidigare så älskar jag ju clubdiscosound och det kör Elin med. Riktigt skön låt som jag säkerligen kommer att dansa till i sommar. Tyvärr är nog detta dock en typisk femteplacerare.

4. Erik Linder - Hur kan jag tro på kärlek

Jag är precis lika positivt inställd till Erik Linder som jag var på Sommarkrysset i somras. Då sprang jag runt med händerna för öronen. Det här låter ju som en skolavslutningslåt i sann Ted Gärestadanda (konstigt när det är hans bror som är en av låtskrivarna... ;)) men jag ger det mest en axelryckning. Och så hoppas jag att jag slipper hålla för öronen imorgon.

Räven tycker: Jag är mest spänd på hur det ska låta live, Erik är inte jättebra live. Inte på skiva heller för den delen, tråkigt men finstämt.

Måsen tycker: Fin fin låt men kanske fel artist. 1 minut känns som 5, vilket aldrig är bra.

Åsnan tycker: Ja, detta är ju en typisk Ted Gärdestad låt. Finstämt, somrigt och ganska sött. Tyvärr är det ju också väldigt tråkigt(detta alltså, inte Ted!). Ska bli spännande att se om Erik kan hålla nerverna i styr imorgon.

5. Getty Domein - Yeba
Jag är överraskad över hur platt det här är. Jag hade förväntat mig något mer livat, lite mer hysteriskt liksom. Att han sjunger på lingala tycker jag mest är charmigt (jag älskar ju andra språk. Speciellt grekiska. Inte för att det hör hit, men ändå) och absolut inget hinder. Däremot känns låten lite trög. Det är lite som att få soppa i skolan. Det enda bra är att man får bröd till. Brödet i det här fallet är att Getty kommer att ha ett gäng snygga killar på scenen...

Räven tycker: Har inget att säga, tycker verkligen si eller så. Varken bra eller dåligt.

Måsen tycker: Jag vill ha mer glädje! Mer glädje! Annars faller det platt.

Åsnan tycker:
Väldigt intetsägande faktiskt.

6. Timoteij - Kom
OJ! Introt får mig att bli helt chockad av lycka! Ja, sen börjar de sjunga. Det är tjejernas svar på Jimmy Jansson. Herregud. Får man rimma såhär mycket? Jag kan ändå inte låta bli att lite glad. Det här känns som Esta Noche från förra året. Man får inte gilla det men gör det lite ändå. Jag tvivlar dock på att det kommer att funka live. Jag tycker att tjejerna sjunger lite för mesigt, lite Face 84-stämpel. Men man kommer ju aldrig att få bort den från hjärnan.

Räven tycker: Det svänger, och jag hoppas att de kan chocka. Så länge de håller på scen. Jag tror dock Erika Selin som sjöng demon hade gjort det bättre.

Måsen tycker: Musiken börjar och jag tänker "wow! Det här är ju bra!" sen börjar de sjunga.. Blir det inte svårt att sjunga den refrängen live? Man blir lite glad iallafall!

Åsnan tycker: Att introt är tusen gånger bättre än sången. Känns lite "Lilla Melodifestivalen"..

7. Darin - You're out of my life
Introt. Vad är det för intro? Sen blir det ett aningens snyggare slut på introt. Och så sjunger Darin. Jag vet att jag har hört delar av den här låten förrut. Då hade den en glad text. Den heter Glorious och finns med på Linda Pritchards kommande platta. Men det kanske bara är jag. På något sätt hade jag ändå väntat mig något mer av Darin, även om han inte alls faller mig i smaken. Det är något i hans röst som jag inte klarar. Men går det här till Globen? Gillar Schlagerzoot rosa?

Räven tycker: Besviken... Darin ska helst göra uptempo enligt mig, det här känns tråkigt och jag har något emot hans röst i vissa lägen.

Måsen tycker: Kanske var mina förväntningar för höga? Det här känns som en idol-vinnarlåt.

Åsnan tycker: Att det är sjukt jobbigt att alla sveriges radiostationer kommer att spela den här låten 24/7.

8. Crucified Barbara - Heaven or Hell
Jag älskar tjejrockband, eller tjejrock överhuvudtaget faktiskt. Tjejerna i Crucified Barbara har gjort precis det som Pain of Salvation inte gjorde - tagit en ballad och gett den ett ordentligt riv och fräs! Jag gillar det här. Barbarabrudarna levererar med största sannolikhet både bra och rockvärt imorgon. För mig får det här gärna ta sig någon vart!


Räven tycker:
Det är så himla bra! Jag hade nästan väntat mig något liknande, men var rädd att bli besviken. Jag slapp det och hoppas starkt på det här!

Måsen tycker: Tävlar Paramore i Mello? Tycker mycket om känslan i låten!

Åsnan tycker: Åh, jag gillar verkligen att det är POWER i låten även om den är "lågmäld." Likety!



Det var det! Sjukt svårt att försöka tippa hur det ska gå. Personligen vill jag skicka Alcazar och Elin Lanto till final och Crucified Barbara och Darin till Andra chansen. Hur det går vågar jag inte ens svara på. Men klara favoriter; A L C A Z A R !

Kika in Zoot senare och läs vad Sheelahs (f.d. Caracola) Emma Lewin tycker om bidragen!


Kommentarer
Postat av: Clara

Alcazar!! Underbart!!

2010-02-19 @ 20:09:01
URL: http://claraas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0