Lite kommentarer dagen efter..

Som vanligt såhär dagen efter bidragssläpp så är kvällstidningarna i full gång med spekulationer och gud vet allt. Dock är det ju lite kul för oss nördar som då får en inblick i vilka som är påtänka, vilka som sjunger på olika demos och hur det kanske kommer att se ut 2010. Här är listan med de 27 bidragen igen med en liten kommentar från mig.

A place to stay

Upphovsmän: Torben Hedlund (t & m).
Låten: En mörk minimalistisk klubblåt ämnad för kvinnlig sångerska.
Zookommentar: Låter intressant. Låter lite.. Sofia blandat med Velvet och så en gnutta Marie Serneholt på det. Kanske?

Doctor doctor

Upphovsmän: Tony Nilsson (t & m), Mirja Breitholtz (t & m).
Låten: Modern upptempopop.
Artist: Elin Lanto.
Zookommentar: Elin Lanto deltog senast 2007 med låten Money. Är detta något i samma stil längtar jag för Money lyssnar jag fortfarande på! ;)

Headlines
Upphovsmän: Tony Nilsson (t & m), Peter Boström (t & m).
Låten: Poplåt.
Artist: Galaxy One.
Zookommentar: Jag och Räven är väl två av de väldigt få i Sverige som vet vilka Galaxy One är. Denna grupp består av forna idolmedlemmen Alex Falk, Joanna Perera Eriksson som var en av uppvärmarna i årets tävling, musikalartisten Jacob Andréas och Anna Stenbeck som under 2005/06 någon gång hade en kortlivad karriär som Anna S. Jag tror dessutom att hon var en av medlemmarna i någon popgrupp innan dess. Jag kommer dock inte på vilken. Det dem alla fyra har gemensamt, mer än Galaxy One är att de allihopa är med i Wallmans. Jag tvivlar inte en sekund på att dem faktiskt kan komma att leverera! Enligt säkra källor sätter sig låten redan i andra refrängen och sen sitter den där.  Dock tvivlar jag på att dem skulle kunna gå hela vägen till Oslo.

Heaven or hell
Upphovsmän: Håkan Larsson (t & m), Jörgen Svensson (t & m), Björn Lönnroos (t & m).
Låten: En ballad som övergår i en rockig upptempo-låt.
Artist: Linda Pritchard kan vara aktuell.
Zookommentar: JA! JA! JA! Linda Pritchard är en av mina absoluta favoritsångerskor! Jag tycker att hon är grym och hennes utstrålning kan blända vem som helst. Jag hoppas verkligen att detta blir verklighet!

Hippare hoppare
Upphovsmän: Vlatko Ancevski (t & m), Vlatko Gicarevski (t & m), Mats Nilsson (t & m), Teddy Paunkoski (t & m), Otis Sandsjö (t & m), Stevan Tomulevski (t & m), Douglas Leon (t & m).
Låten: Balkan-sväng kryddat med Dogges rap.
Artist: Andra generationen och Dogge Doggelito från Latin Kings.
Zookommentar: Om föregående var ett JA! JA! JA! så är detta utan tvekan ett NEJ! NEJ! NEJ! Jag har fortfarande inte bearbetat kebabpizza låten...


Human frontier
Upphovsmän: Tobias Jonsson (t & m), Anneli Axelsson (t & m).
Låten: Upptempopop.
Artist: Neo.
Zookommentar: Efter en snabb googling har jag inte hittat något om denna Neo. Tyvärr. Dock så hittade jag lite information om låtskrivaren Anneli Axelsson. Tydligen turnérar hon just nu med Champions of Rock. Detta kan verkligen vara vad som helst!

Hur kan jag tro på kärleken?
Upphovsmän: Kenneth Gärdestad (t), Tony Malm (m), Niclas Lundin (m).
Låten: Modern vislåt.
Artist: Erik Linder.
Zookommentar: Kenneth är ju verkligen en av sveriges bästa låtskrivare men Erik Linder från Talang? Snälla, låt oss slippa. Jag tycker killen är jätteduktig men ack så tråkig!


I did it for love
Upphovsmän: Lars Dille Diedricson (m), Kristian Wejshag (t).
Låten: Ballad.
Artist: Jessica Andersson.
Zookommentar: Har man läst en tidning idag så har man nog läst att Jessica Andersson "jättegärna vill göra låten" som hon sjunger demon på. Isåfall skulle det bli femte gången för Jessica. En axelryckning känner jag.


Idiot
Upphovsmän: Niklas Jarl (t & m), Per Aldeheim (t & m).
Låten: Skramligt på svenska, tänkt för ett band.
Zookommentar: Skramligt? I Melodifestivalen? Sverige ställer inte upp med skramliga låtar, det gör typ.. Makedonien!!


Innan alla ljusen brunnit ut
Upphovsmän: Stefan Moody (m), Danne Attlerud (t).
Låten: Känslosam ballad, franskt 60-tal.
Artist: Anna Maria Espinosa har provsjungit låten.
Zookommentar: Att ha provsjungit en låt betyder absolut ingenting. Men Anna Maria Espinosa skulle kanske vara en frisk fläkt..


Jag vill om du vågar

Upphovsmän: Pontus Assarsson (t & m), Jörgen Ringqvist (t & m), Daniel Barkman (t).
Låten: Svensk schlagerpoplåt.
Artist: Pernilla Wahlgren.
Zookommentar: Pernilla Wahlgren. Pernilla Wahlgren. Jag försöker verkligen komma på någon annan låt än Picadilly och Let your spirit fly. Det går.. dåligt. Eller vänta! Sjöng hon inte den där vinjetten till Förkväll för några år sedan? Hmm.. Det kanske är på tiden att Pernilla får en riktig hit igen?


Magisk stjärna
Upphovsmän: Micke Wennborn (m), Py Bäckman (t & m).
Låten: Ballad.
Zookommentar: Att låten är en ballad hade jag också kunnat säga. Py skriver väl mestadels ballader? Jag har ingen aning om hur jag ska kommentera detta mer än jag tror att det kan vara en riktigt mysig låt.


Manboy
Upphovsmän: Fredrik Kempe (t & m), Peter Boström (m).
Låten: Modern pojkpop, tänk Måns Zelmerlöw korsat med Britney.
Artist: Eric Saade.
Zookommentar: Eric Saade är för mig mest känd som Molly Sandéns pojkvän och för mig var det ganska okänt att han också sjunger. Jag sökte lite på nätet och hittade faktiskt en hel del. Killen sjunger bra! Dessutom låter ju beskriviningen på låten minst sagt spännande!


Manipulated
Upphovsmän: Sarah Lundbäck (t & m), Iggy Strange-Dahl (t & m), Hayden Bell (t & m), Erik Lewander (t & m).
Låten: En modern danslåt ”som man inte sitter och dricker te till”.
Zookommentar: Sarah tävlade i Talang för något år sedan och är stor i Australien, på Iggys myspace hittar man all möjlig sorts musik, Hayden är tydligen a huge producent i Australien och Erik Lewander har låtar med Sarah på sin myspace. Dessa fyra har alltså jobbat ihop förut. Dock hittar jag inget på Sarahs myspace som skulle kunna beskrivas som denna låten så frågan är om det är Sarah som sjunger här eller om det blir någon annan artist..


Never Heard Of Him
Upphovsmän: Figge Boström (t & m), Anna Engh (t & m).
Låten: Rockpoppigt.
Zookommentar: Egentligen är alla kommentarer överflödiga. Jag är säker på att låten är sjukt bra och jag HOPPAS verkligen att Anna själv får framföra den!


Road salt
Upphovsmän: Daniel Gildenlöw (t & m).
Låten: En låt i samma progresiva metall-anda som bandets övriga material, anpassad till festivalen.
Artist: Pain of salvation.
Zookommentar: En låt som deras andra fast anpassad för melodifestivalen. Anspassar man inte alltid låtarna till festivalen? Efter en snabb lyssning blev jag mest bara rädd. Jag är öppen för alla genrer men detta är ju bara läskigt?


Run
Upphovsmän: Niclas Arn (t & m), Karl Eurén (t & m), Gustav Eurén (t & m).
Låten: Nordisk etnopop à la Sarek.
Artist: Erika Selin.
Zookommentar: Ännu en IDOL. I Expressen står det idag att även Sofia Janokk som sjöng Waterloo i Skellefteå i vintras är aktuell. Ska bli spännande att se vart det slutar.. Ser man på beskrivningen på låten som är det ju detta vi borde skicka till Oslo.. Nordiskt och lite etnopop.


Singel
Upphovsmän: Hamed K-One Pirouzpanah (m), Håkan Bäckman (t).
Låten: Hip-hop med r’n’b-känsla.
Artist: Frispråkaren.
Zookommentar: Även här kände jag att jag behövde googla lite.. och ja, detta är hip hop. eh, inte min grej..


Stop
Upphovsmän: Mikaela Stenström (t & m), Dimitri Stassos (t & m).
Låten: Cool modern låt i högt tempo med swing och 40-talskänsla.
Artist: Sibel.
Zookommentar: Men, är det bara idoler i den här tävlingen nu för tiden?! Jag kan verkligen inte få ihop "Swing, 40-talskänsla och Sibel" i samma mening. Det går bara inte. Men så är jag inte så stort fan av Sibel heller.


This is my life

Upphovsmän: Kristian Lagerström (t), Bobby Ljunggren (m).
Låten: Mellansnabb, positiv låt.
Artist: Anna Bergendahl.
Zookommentar: Vi borde döpa om tävlingen till Idol 2. Seriöst, Anna Bergendahl var aldrig min favorit. Men Bobby har varit med här och Bobby brukar göra bra låtar.


Thursdays
Upphovsmän: Thomas G:son (m), Peter Boström (m), Sharon Vaughn (t).
Låten: Gladpop.
Artist: Lovestoned.
Zookommentar: Thomas G:son kan ju skriva precis vad som helst. Peter är den låtskrivaren som har med flest låtar i nästa års festival och Sharon har skrivit Agnes låt Release Me. Det säger en del. Detta kan vara jättebra eller jättedåligt. Artisten hittar jag ingenting om. Tyvärr.


Tonight
Upphovsmän: Sharon Vaughn (t & m), Anders Hansson (t & m)
Låten: En passionerad ballad tänkt för manlig artist.
Zookommentar: Om Anders Hansson enda låt i nästa års festival är en ballad blir jag djupt besviken.


Underbart
Upphovsmän: Lina Eriksson (t), Johan Moraeus (m).
Låten: Glatt i upptempo.
Artist: Kalle Moraeus & Orsa spelmän.
Zookommentar: Kalle Moraeus? Orsa spelmän? Snälla, sluta. Detta är 2010 års festival. Inte 1962.

 

Unstopable
Upphovsmän: Dimitri Stassos (t & m), Alexander Kronlund (t & m), Hanif Sabzevari (t & m), Ola Svensson (t & m).
Låten: Modern pop i upptempo, hårdare och tuffare än Olas tidigare hits.
Artist: Ola Svensson.
Zookommentar: Jag tycker att Ola är en av de töntigaste människorna på denna jord så för hans skull hoppas jag att detta är bra mycket bättre än hans tidigare låtar..


We can work it out
Upphovsmän: Bobby Ljunggren (m), Marcos Ubeda (m), Andreas Johnsson (t).
Låten: Inte lika retropop som tidigare alster av Johnson.
Artist: Andreas Johnson.
Zookommentar: Tänk att det skulle ta två år för Andreas att bearbeta floppen han hade med Carola 2008? Det ska bli spännande att höra vad han har att bjuda på denna gång. Jag hoppas att de tär mer Glorius än Little bit of love.


Yeba
Upphovsmän : Getty Domein Mpanzu (t), Tuomas (Tiny) Pyhäjärvi (m).
Låten: En exotisk låt som sägs sticka ut och ligga långt ifrån de vi vanligtvis hör i Melodifestivalen.
Artist: Getty Domein.
Zookommentar: Jag googlade Getty och det låter lite afrikansk smörsång. Och sånt brukar ju inte funka så bra..


Åt helvete för sent
Upphovsmän: Lina Eriksson (t & m), Mårten Eriksson (t & m), Susie Päivärinta (t & m).
Låten: Vacker ballad
Zookommentar: Årets utan tvekan bästa titel. Men min största fråga är: Kan Lili & Susie verkligen ställa upp med en ballad? Nä?


Slutsats: Vi verkar hitta det mesta här utom renodlade schlagers på svenska. Kul om Pernilla W ställer upp. Mindre kul att det nu ser ut som att sex av 27 bidrag kommer framföras av forna deltagare från IDOL. Dessutom har vi minst två stycken från Talang också. Nej Christer, detta känns lite lamt och tråkigt. Nu hoppas vi på spännande jokrar!


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag trodde Åsnan var ett phan, men ändå minns hon inte att Pernilla sjöng Tvillingsjäl 1991? ;) Sedan kommer jag även på Svindlande affärer, det är fyra låtar på 25 år... Men jag ser gärna Pernilla i Mello! Anorah och Linda Pritchard är kul också, Fredrik Kempe har aldrig tävlat med en dålig låt, annars är det ganska ospännande. Får hoppas på bra jokrar!

2009-10-15 @ 14:35:06
Postat av: Hasse

Hoppsan "Never Heard Of Him" blev årets första diskning.



2009-10-15 @ 17:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0