ESC-bidragen del 3!

Varje måndag fram till första semifinalen av Eurovision Song Contest kommer vi i Zoot att recensera bidragen, samma bidrag som klockan 20:00 recenseras på SVT. För att själv höra bidragen vi recenseras kan ni klicka på länken i bidraget.

Nu har det blivit The Mås tur att sätta näbben i kvällens bidrag! Wuhu! Mycket.. oseriöst och mycket ballader på G här.. Lite ambivalent sådär faktiskt. Here we go:


Kroatien – Igor Kukrow
”Lljepa Tena”

Ni vet dom där små klippen innan varje bidrag då värdlandet passar på att marknadsföra sig själva med bilder på sitt fina land och kommentatorerna snackar lite om bidragen? Kör dom på det där med att visa sitt land istället för massa akrobatiska människor som kastar färg på varandra iår skulle denna låten vara utmärkt bakgrundsmusik. Eller kanske borde Ving eller Fritidsresor köra den här i sin reklam-jingel? Det skulle smälta in perfekt!

Vad det gäller Eurovision-sammanhang ger jag inte mycket för den här låten. Jag finner den ganska ointressant och tråkig. Det händer inte så himla mycket. Den är ändock inte helt värdelös och dålig, det känns lite fridfullt och det ger mig utlands-feeling! Så den får en tvåa.

2/5

Irland - Sinead Mulvey & Black Daisy
"Et cetera"

Det här känns som lite typisk tjejpop/rock. Helt okej låt faktiskt. Verserna är lite platta, men refrängen får mig iallafall att vilja sjunga med. Och avsett om man anser att låten är bra eller dålig är det alltid ett plus! Jag tror inte att den här har några jättechanser, men jag tror inte heller den kommer komma totalsist. Det är enkelt, och det är ju inte dåligt, men inte heller något jag jublar över.

3/5

Lettland - Intars Busulius

"Probka" (Trafikstockning)

Haha, ja. Vad ska man säga? Det är det här något oseriösa vi gång på gång får höra. Som hederlig Svensk som ser på Melodifestivalen och Eurovisionen som någonting heligt och helseriöst har jag lite svårt att förhålla mig till det här. Men trots att det är oseriöst kan jag inte låta bli att skratta med lite i hans häftiga utbrott och hans frustrerande sätt att rabbla texten i hyperfart. Allt därimellan ger jag dock inte mycket för..

1/5

Serbien- Marko kon & Milan Nicolic

"Cipela" (Sko)

Neeeej! Är min första tanke. Det är precis sån här musik som gör att jag ibland tror att vi har förflyttas oss en massa decennier tillbaka i tiden. Och visst, det klart. Det finns ju massa som uppskattar den musiken också. Men så börjar han sjunga.. och... nej. Nej, han får tom minuspoäng för frisyren.

0/5


Polen - Lidia Kopania

"I Don't Wanna Leave"

Fin låt, fin text. Blaha blaha typ. Gillar hur hon sänker tonerna i början av verserna.. Refrängen lyfter inte riktigt som den borde, texten rimmar lite för enkelt mycket. Det blir lite för förutsägbart. Fixar hon dom där snygga tonerna live också kan det bli bra. Själv börjar jag faktiskt bli lite uttråkad..

2/5


Norge - Alexander Rybak

"Fairytale"

Helt ärligt; Jag klarar inte av det här! Vad gör han? Sjunger han sådär på allvar? Okej, jag trodde nästan på detta en sekund eller två där i introt trots de upp-poppade sarek-soundet. Jag klarar inte av hans sätt att hoppa från ord till ord. Vad det här de här egentligen? Och refrängen (om det nu är de han sysslar med när han går upp där..) ska vi inte ens tala om. Seriöst norge?

0/5

Cypern - Christina Metaxa
"Firefly"

Loka reklam? Nehej, okej. Det var cyperns bidrag. Jag väntar och hoppas att de ska hända ngt i refrängen, men det verkar inte hända så himla mycket? Kanske lika bra. Jag fattar den här låten riktigt. Efter 2 minuter var det plötsligt läge för att lyfta låten – så gör dom inte det! Fortfarande tråkigt.. och platt. Den är dock lite lite söt.. på ett tråkigt sätt. Så den får en etta. Kanske är det bara jag som är less på alla dessa oseriösa bidrag i kombination med balladerna..

1/5


Slovakien - Kamil Mikulcik & Nela Pociskova

"Let' tmou"

Åh, ännu en ballad. EN BALLAD DET FAKTISKT HÄNDE NÅGONTING I! Grattis Slovakien. Ni har fattat de där med att flytta tonerna upp o ner på notlinjerna. Jag gillar hur tjejen och killen sjunger emot varandra. Höjningarna och refrängen är också bra! Jag gillar den här videon också faktiskt. Nu känns det som jag hyllar den till skyarna, men i jämförelse med de andra bidragen jag recenserat så är den här ett mästerverk. I Det STORA HELA.. är det kanske förvisso inte alls lika stark. Jag skulle också mer än gärna tona ner hennes skrik en hel del!

3/5


Danmark - Niels Brinck
"Believe Again"

Oj, vad det här påminner mig om en annan låt. Irriterande att jag inte kommer på vilken. Men den här är också lyssningsbar måste jag säga. Det här känns som någonting jag utan tvekan skulle kunna höra på vilken radiostation som helst. Det är kanske ingenting som sticker ut ur mängden direkt.. Men inte att försumma för det. Den är endå helt okej! Rätt bra endå.

3/5


Slovenien - Quartissimo & Martina Majerle
"Love Symphony"

Relativt snyggt framträdande, dock något händeselöst. Varken bra eller dåligt. Ingenting jag kommer lägga på minnet direkt. Vart är verserna liksom? Vart är de där man ska kunna sjunga med i? Det kommer liksom aldrig, men det händer ingenting.

1/5

Ungern - Ádok Zoli
"Dance With Me"

Det här är Ungerns svar på ...ja, någonting hämtat ifrån nittiotalet lite så... en nybörjande Andreas Lundstedt! haha! Så, ja. Gissa om jag gillar det här? Det är visserligen långt ifrån den klass Andreas och Alcazar levererar. Men det är disco och jag vill verkligen dansa med Ungern! Framförallt efter dom här tidigare sömnpiller bidragen! Jag velar mellan en fyra och en femma.. Men för att vara lite generös och heja på discon lite:

5/5

Azerbajdzjan - Aysel Teymurzada & Arash

"Always"

Det verkar som alla upptempo.. "på riktigt-bidrag" blir bra nu efter allt annat skräp vi hört.  Men äntligen kommer de lite bidrag av den klass vi faktiskt förväntar oss att få ut utav Eurovision! Jag gillar det här! Snygg tjej, lite höftshakande, och en catchig refräng! Jag kommer absolut inte byta låt när den här kommer på årets ESC-platta. De är absolut värda en fyra!

4/5


Som avslutning funderar jag på om hela Eurovision mestadels faktiskt kommer vara ett sömnpiller iår? Jag som hoppades på att få en del två på "Qele Qele" och "Shady Lady" ifrån förra året.. Men det verkar faktiskt inte så. Sen har jag nog kanske varit ganska ambivalent i mina omdömen måste jag säga. Men ja, Azerbajdzjan och Ungern som kom där på slutet lyfte upp det hela ordentligt!

TACK OCH FÖRLÅT!


Kommentarer
Postat av: Mika

TACK GODE GUD FÖR ATT DET FINNS FLER ÄN JAG SOM RÅDISSAR NORGE.

2009-05-04 @ 19:43:20
URL: http://aliveinthedangerzone.blogg.se/
Postat av: anonyymous , schlaagertook !

Uuhm , Norge är ju skitbra ! :) borde fått 5/5

tur att ni gav Danmark (<3) 3 iaf , även fast Brinck är värd en femma ;)

2009-05-05 @ 14:38:08
Postat av: Sofia

HEJA NORGE säger jag. Deras bidrag är ju sjukt bra!



Jag hade också hoppats på någon ny Shady Lady eller Qele Qele, men icke... Jag, som inte hört resten av bidragen, fortsätter hoppas på det.. ;-)

2009-05-06 @ 19:22:17
URL: http://schlagerfeber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0