De nya reglerna

Med bara några veckor kvar tills första deltävlingen och med stigande schlagerfeber kommer här ett inlägg om de nya reglerna. Frågetecknena kring de nya reglerna är många, och vi ska försöka reda ut några stycken åt er.

När jag var på Presskonferensen i november fick jag med mig papper om de nya reglerna där det förklarades hur det går till.

Duellerna i deltävlingarna:

Varje deltävling kommer att bestå av 2 röstningsomgångar. Den första röstningsomgången startar samtidigt som sändningen börjar. Senare vid ett tillfälle, när alla framfört sina bidrag, läser programledaren (Petra Mede) av röstningsställningen mellan de 8 bidragen, och de 5 bidrag som fått flest röster fortsätter att tävla. Vi är fortfarande kvar i första röstningsomgången och slussen är öppen under hela tiden.

Dessa 5 bidrag behåller sina röster de hittills har fått ihop, och nu visas en snabbrepris med dessa 5 bidrag. Slussen stängs en stund efter det och nu delas de kvarvarande bidragen in i två dueller. De bidrag som ligger på första och fjärde plats i antalet röster möter varann i en duell, och de bidrag som ligger på andra och tredje plats i antalet röster duellerar mot varann. Det 5:e bidraget åker ut.

Nu nollställs räknevärken och de kvarvarande 4 bidragen börjar alla om från noll. Slussarna öppnas igen inför varje duell och andra röstningsomgången inleds.


Internationell jurygrupp:

Under varje deltävling kommer en internationell jurygrupp, med inriktning på Eurovision Song Contest, att utse ett bidrag som är deras favorit. Jag har gått igenom texten flera, flera gånger och nu äntligen tror jag att jag börjar förstå. Juryn får välja en favorit som går vidare till duellerna och har juryn samma favorit som svenska folket har röstat fram som nummer 1 övergår platsen till juryns favorit nr 2 och stämmer även det så blir det 3:an och så vidare..Alltså kan juryn bara påverka hur duellerna ser ut. Nu vet jag inte om det är exakt såhär, texten är väldigt luddig.

I Andra Chansen så kommer juryn att välja ut ett elfte bidrag som går vidare till finalen utav de bidrag som åkt ut ur Andra Chansen. Annars ser Andra Chansen ut precis som vanligt.

I finalen så kommer juryn att utgöra en ny, tolfte, jurygrupp och den har exakt lika många poäng att dela ut som de övriga elva jurygrupperna. Det vill säga 1, 2, 4, 6, 8, 10 och 12. Eftersom tittarna har lika mycket makt som alla jurygrupperna har tillsammans är det en ny poängskala som svenska folket ger, eftersom det tillkommit en jurygrupp. Svenska folket får nu dela ut 12, 24, 48, 72, 96, 120 och 144 poäng.

Den här poängskalan är räknad på hur många jurygrupper det är x poänget. Till exempel: 12 jurygrupper x 10 poäng = 120 poäng. Med andra ord kommer finalen att ha 11 bidrag, 12 jurygrupper och svenska folket har mer poäng att dela ut.


Det är de nya reglerna när det gäller röstningsförfarandet och själva tävlingen. De andra reglerna har bara med själva framträdandet att göra.

Det var allt för mig den här gången.
/Schlagerräven

Kommentarer
Postat av: Malin

Tack för förklaringen, nu tror jag att jag äntligen fattar... Kanske. :P

2009-01-12 @ 18:29:59
URL: http://reginanoctis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0