Zoot lyssnar på Skellefteå!

1. Lili&Susie - Show Me Heaven
Hm... Det här är ju rätt bra! I versern börjar jag fundera på om jag inte hört den här förrut. I refrängen bestämmer jag mig för att det har jag säkert, men jag bryr mig fatiskt inte. Det är en typisk Melodifestivalen-låt som man absolut inte kommer spola över på skivan! Det är härligt och glatt och jag börjar dansa lite i refrängen. Skön låt.


2. Lasse Lindh&Bandet - Jag Ska Slåss i Dina Kvarter!
Alla ni Lasse Lindh älskare där ute kommer inte bli besvikna. Det är så mycket Lasse Lindh så det känns som han plagierar sig själv. Det låter nästan som exakt samma låt som han ställde upp med förra året, bara att dom dragit upp tempot något och bytt ut texten.


3. Jennifer Brown - Never Been Here Before
Jag ryser. Faktiskt. Det här låter inte så mycket melodifestival utan mer som något internationellt nytt dom skulle kunna spelat på Rix Fm. Det är bra. Mycket bra. Fint låt, fantastisk röst! Årets svenska 'Hold On Be Strong' . Jennfer Brown och hennes Never Been Here Before kommer nog beröra många.


4. H.E.A.T - 1000 Miles
En rockig låt vi faktiskt kan lära oss texten på och sjunga med i! Wow. Men vill vi sjunga med i den..? Kanske inte självvalt iallafall. Refrängen påminner mig om en annan låt som jag inte kommer på namnet på nu.. Man väntar på att låten ska bryta ut och att det ska hända något - men ingenting händer.


5. Markoolio - Kärlekssång Från Mig
haha, ja.. Det är ju verkligen Markoolio. Frågan är bara den om vi inte hellre hade velat se Markoolio studsa runt på scenen och var såpass helgalen som vi är vana vid. Halvknassigt i ballad form. Lite ironi och hej o hå. Men ja.. Jag kan inte påstå att jag tycker det här är dåligt.. Svårt bidrag! Svårtippat hur svenska folket kommer ta det här, antingen så blir de rörda av den brutalt enkla uppriktigheten i låten, eller så tycker man helt enkelt att det är en låt för 4-åringarna rakt igenom.


6. Amy Diamond - It's My Life
"come on now!" tjoar Amy Diamond innan det som verkar vara refrängen kommer och jag känner på en gång att det här kommer råspelas på radiostationerna. Men nej. Det här är VERKLIGEN inte bättre än Thank You nånstans. Låten är bra.. men det här faller in i mängden.


7. Cookies'n Beans - What If
ÅÅÅH!!! JAG HAR HÖRT DEN FÖRRUT! VILKEN LÅT ÄR DET... Åhhh vad irriterande, är det kanske Calaisas låt? Jobbigt att låten tog slut nu så jag inte kan kolla
Den var fin och jag tror den kommer få många röster för känslan som dom utan tvekan kommer leverera med sina fina röster. Men det är nog inte finalmaterial.. Det här har vi hört förrut. Dessutom finns ju risken att den bleknar efter Jennifer Browns ballad.


8. Måns Zelmerlöw - Hope&Glory
NU KOM DEN! Jag jublar inombords vid första tonen! Första delen av refrängen tänker jag "men var inte Cara Mia bättre än då?" men sen fortsätter Måns att övertyga mig om att han "still stands for Hope&Glory" och gud vad bra det är! Den är pampigt uppbyggd - precis som Cara Mia kommer vi kunna känna mystik, hoppa runt i lycka och sjunga, tonartsbytet och det månsiga allsångsbiten! MUMS!


Kommentar om startfältet:
Riktigt, riktigt svårt startfält! Känns mer eller mindre omöjligt o tippa hur det kommer gå imorgon men tanke på att det finna lite olika stilar.. Det enda som känns självklart är Måns Zelmerlöw. Sen har vi ju lite rock.. lite dagispop, 80-tals flashback (men att satsa på 80 talet känns väl kanske inte som ett så smart drag då risken att det fullkomligt bleknar efter Alcazars rosaturkosa färgchock förra veckan!) vi har dessutom två fina ballader.

På denna förhands-en-minuts-lyssning:

Till Final: Måns Zelmerlöw&Jennifer Brown

Till Andra Chansen: Lili&Susie& ja.. H.E.A.T eller Amy kanske?


Sen kanske man ändrar uppfattning HEEELT efter att ha hört hela låten och sett numret. Stay The Night tillexempel från Göteborg blev 1000000 gånger kraftigare när vi väl fick se numret och höra verserna, se kläderna och hela grejen! Nu längtar man som bara den tills imorgon!


Kommentarer
Postat av: Sigrid

Japp, "What if" är oerhört lik Calaisa's "If i could" :)

2009-04-18 @ 19:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0