2009 års startfält

Vi ber om ursäkt för dålig uppdatering. Vi får helt enkelt skylla på att vi allihopa har mycket med skolan just nu.
Nu har jag dock fått en liten lucka och tänkte skriva lite om de respektive bidrag nu när det bara är en joker kvar att avslöjas. Det spekuleras även hej vilt angående den. Enligt expressen verkar det dock vara nästintill klart att det är EMD som tar sista jokerplatsen. Det har även talats en del om att Orup är aktuell.

Men ja, nästa års startfält.

 Agnes - Love Love Love
Kan bli riktigt intressant och kul att se Agnes i festivalen. Hennes on and on spelas konstant och är faktiskt riktigt bra. Jag personligen har aldrig varit något stort fan av Agnes men jag hoppas att hon förvånar mig.

 Alcazar - Stay the night
Detta är alltså låten som kommer att ruinera mig. Alcazar är sjukt stora favoriter och jag hoppas innerligt att det är en riktigt alcazardänga. Jag har svårt att se att detta skulle vara dåligt. Det kan dock bli svårt för gruppen att ta sig till final med ett så starkt startfält.

 Amy Diamond - It's my life
Innan årets final var det ingen i zoot som tyckte att Amy var något att hänga i granen. Speciellt inte jag. Jag skydde Amy som pesten i princip. Men det går inte att komma ifrån att Thank You är en av de bästa låtarna i årets tävling. Har hon en lika bra låt nästa år tror jag att hon återigen kommer till finalen. Där tror jag dock inte att det går hela vägen hem.

 Anna Sahlene & Maria Hakuaas Storeng - Killing me Tenderly
Detta är en mycket intressant duo. Både Anna och Maria är schlagerzoofavoriter och som Micke skrev i tidigare inlägg, vi har av norska Se & Hör och Aftenposten (Norges svar på DN) faktiskt blivit kallade för Marias största svenska fans. Jag tycker detta som sagt ska bli mycket intressant. Det är två fantastiska sångerskor och jag hoppas och tror att detta är så pass bra att det går hela vägen till finalen.

 BWO - You're not alone
Bwo ställer upp med en ballad och jag ställer mig frågande till hur mycket ballad deras låt är. BWO's låtar bli alltid succér och jag är spänd på att höra och även på att få se deras nummer även denna gång. Att de går till final är det ingen tvekan om. Hur långt det går där sen låter jag vara osagt. 

 Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
Caroline var ju med i festivalen redan 2007. Det gick inte så långt då och jag tror ärligt talat att det inte bär så mycket längre denna gång. Jag själv kan tycka att Caroline är en cool tjej med en väldigt egen stil. Sånginsatserna kan man ju alltid diskutera men jag tycker iallafall att det ska bli spännande att se Caroline i festivalen igen.

 Cookies'n'Beans - What If
Frida Öhrn i gruppen var ju med i festivalen redan 2004 med gruppen La Roxx. Mest känd är hon nog dock från Oh Laura och deras reklamlåtshit "Realese Me". Detta tror jag bli året Calaisa. Intressant men går nog inte så långt.

 Emilia - You're my world
Big Big World-Emilia är tillbaka och jag min första tanke är att det inte är en människa eller röst jag har saknat. Känns som att det kommer bli ungefär som när Jessica Folcker ställde upp i festivalen 05 & 06, en bra låt men inget som går vidare. Jag tror tyvärr inte att Emilia kommer gå så långt i festivalen. Har hon tur går hon till andra chansen och sen också får ett uppsving i karriären. Men där tror jag det stannar.

 H.E.A.T. - 1000 Miles
Okej, jag nästan ingen koll alls här känner jag. Jag har förstått att det är ett gäng som ska sjunga hårdrock och visst, det kan funka. Om de har tonat ner det hela liksom. Ska bli spännande att höra. Någon final tror jag dock inte det blir för dessa herrar.

 Jennifer Brown - Never been here before
Detta är intressant. För alla vet vem Jennifer Brown är men ingen vet vem Jennifer Brown är. Hänger ni med? Jag har vetat sjukt länge att det finns någon sångerska som heter Jennifer Brown men jag har absolut ingen koll på vad hon sjunger. Efter lite uppdatering från min vän youtube har jag förstått att detta är en fantastisk sångerska som sjungit det mesta. Never been here before ska tydligen vara en sorglig låt och jag ser fram emot att höra detta. Jag tror att Andra Chansen väntar på Jennifer Brown.

 Jonathan Fagerlund - Welcome to my life
Jag har inte heller någon riktig koll på Jonathan Fagerlund men har fått veta att han genom en tävling i tidningen OKEJ fick en plats i ett pojkband på Irland och det verkar som att han sjunger glad pop när det är som värst. Ungefär. Sveriges nya Jimmy Jansson ungefär. Och ni skulle bara veta hur mycket jag inte tycker om Jimmy Jansson. Han kommer säkert fånga många småtjejerns hjärtan och så också fiska röster. Hur långt det räcker törs jag dock inte gissa på.

 Lasse Lindh & Bandet - Jag slåss i dina kvarter
Lasse Lindh återvänder till festivalen iår. Denna gång snodde han bandet från Patrik Isaksson. Eller ja, bara namnet. Isaksson fick behålla sitt egna band. Lasse är väl inte någon favorit direkt och jag måste säga att jag tyckte han skulle väntat något år med att ställa upp igen. Han kan dock överraska nu när han har "vanan inne" och vet hur det hela fungerar. Om han skulle gå vidare så kommer han inte längre än till Andra Chansen. Jag tror dock inte det går så långt denna gång heller.

 Lili & Susie - Show me heaven
Lili & Susie gör comeback i festivalen och så även 80-talet. Jag tycker ju personligen om åttiotalet men jag känner också att det måste moderniseras för att funka. Jag tror inte att Lili & Susie kan göra någon ny "Oh mama" eller "Okey Okey". De tiderna är förbi och nu måste det hela förnyas en aning. Har systrarna lyckats med detta tror jag dock att det kan bli en riktigt trevlig comeback som iallafall kan ta dom en bit i tävlingen.

 Maja Gullstrand - Här för mig själv
När jag läser om låten ser jag ordet "bossa" och tankarna åker automatiskt tillbaka till 2005 och Caroline Wennergren. Jag ryser fortfarande av obehag över den hemska låten. Jag tror inte på detta bidraget överhuvudtaget. Eller, jag tror inte att det kommer vara något jag eller resten av zoot kommer favorisera. Men vi kan ju se det såhär. Kunde Caroline Wennergren gå till final så kan Maja Gullstrand. Tyvärr.

 Malena Ernman - La Voix
Malena är, enligt mig, en väldigt intressant människa. Jag fascineras av henne. Jag vet inte varför egentligen. Låten beskrevs som en kombination mellan pop och opera vilket jag tycker låter intressant. Men med Elysion och nu senast Thérèse Andersson i schlageroperahistorian vet jag inte hur långt detta bär. Allt beror på hennes motstånd i deltävlingen samt hennes nummer.

 Marie Serneholt - Disconnect Me
Marie har aldrig varit en favorit. Utan andledning har jag dissat henne. Känns som att detta är någon blandning mellan Elin Lanto och Velvet och det kan bli mycket intressant. Marie kan mycket väl få möta sin pojkvän i finalen.

 Markoolio - Kärlekssång från mig
Och nu kommer en bekännelse från mig och övriga zoomedlemmar; Vi rådiggar Markoolio. Marko ska nu ge sig på att sjunga en ballad och detta kan ju inte bli annat än roligt. Sen är det ju så att alla tycker om Markoolio. Från dagisbarnen upp till pensionärerna. Alla diggar Markoolio. Han kan utan tvekan gå till final. Vi i zoot hoppas iallafall på det.

 Mikael Rickfors - Du vinner över mig
Jag har dålig koll på Mikael. Vet att han körat några gånger på åttiotalet dock. Står i beskrivingen till låten att det är en åttiotalslåt. Man kan ju utan tvekan säga att åttiotalet gör dubbel comeback i festivalen nästa år. Bara genom att ha sett på pappret så tror jag inte det räcker så långt. När jag har låten kanske jag tycker annorlunda.

 Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Okej, Molly Sandén, mina vänner, är en människa jag verkligen inte klarar av. Även fast hon är en fantastisk sångerska så funkar det inte. Jag kan säkert ändra uppfattning efter festivalen, som jag gjorde med Amy Diamond dock. Molly ställer upp med en pling låt och jag kan inte låta bli att må lite lätt illa. Inte över att jag tror det är dåligt utan över att det kommer bli så sliskigt att det inte finns. Jag hoppas dock att Molly förvånar mig. Om inte i deltävlingen så i finalen. För där tror jag absolut att hon hamnar.

 Måns Zelmerlöw -  Hope & Glory
Måns ställer upp och zoot hoppar av glädje. Detta är våran absoluta favorit (förutom jag och måsen som helhjärtat hejar på favoriterna i Alcazar) och vi hoppas verkligen att det går långt denna gång. Måns är utan tvekan en kandidat till segern. Är låten lika stark som föregångaren Cara Mia blir det en hård fight. Men Måns kommer gå till final. Det är jag så säker på så jag lovar att hoppa i Mälaren under finalhelgen om detta inte skulle inträffa. Och då ska ni veta att jag är sveriges största badkruka också..

 Next 3 - Esta Noche
Next 3 har jag noll koll på men enligt beskrivningen på låten ska killarna sjunga en blanding av R n' B och hip-hop. Jag vet knappt skillnaden på detta men jag vet att om detta ska funka måste dom göra som Frida gjorde i årets tävlning och schlagerfiera det hela lite. Det tror jag inte att killarna har gjort och därför tror jag att dessa inte kommer gå vidare någonstans.

 Nina Söderquist - Tick Tock
Jag är en av de människorna som inte riktigt har någon koll på Nina. Jag vet att hon vann den där musikaltävlingen på tv3 och hela den biten. Vad jag har förstått av låten är det rock det handlar om. Det ska bli riktigt intressant och jag tror absolut att det blir en positiv överraskning.

 Rigo & The Topaz Sound feat. Redfox - I Got U
Jag tror att detta kan vara bra. Rigo och The Topaz Sound har jobbat med ett spår på Velvets debutskiva och den låten är riktigt bra. Jag får dock inget grepp om vad dessa ska sjunga men jag hoppas att jag blir positivt överraskad. 

 Sarah Dawn Finer - Moving On
Sarah kommer tillbaka efter att ha varit borta från festivalen ett år. Även Sarah är en schlagerzoofavorit och det ska bli riktigt kul att se henne igen. Jag hoppas på en kraftfull ballad även om Sarah kan sjunga det mesta. Jag hoppas verkligen att vi får se Sarah i finalen.

 Scotts - Jag tror på oss
Mika skrev  "Kolla in Dansbandskampen, svt 1 på lördagar klockan 20:00, så får ni reda på allt ni behöver veta.

Jag tror jag nog bara säger nej tack." och jag känner ungefär samma sak. Jag har inget emot dansband men Scotts tycker jag inte om. De kan dock bli farliga eftersom folk är vana att rösta på dem.


 Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus
Att Shirley återvänder till tävlingen efter några år på annat håll är så fantastiskt. Shirley är en fantastisk sångerska och människa som vi verkligen saknat. Hon har jobbat endel med Tre S och släppte även en soloplatta 2007. Sedan blev hon ju även mamma till en liten flicka i somras. Jag tycker det är jättekul att Shirley är tillbaka och hoppas verkligen att vi får se henne i finalen.

 Sofia Berntsson - Alla
Många av oss minns nog Sofia från 2007 då hon tävlade med låten Hypnotized. Mika, allas våran schlagerget och även stora greknörd, tyckte att Sofia var sjukligt bra 2007 och hoppas även iår på en grekinfluerad låt. Jag tror personligen att det är svårt att köra grekiskt i svenska festivalen om det inte är Elena Papariziou som sjunger. Detta går som längst till andra chansen.

 Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går
Även detta är en artist jag har dålig koll på. Vad jag förstått ska hon sjunga en ballad och kanske blir detta nästa års Suzzie Tapper? Isåfall är det väldigt fint och bra. 

 Thorleifs - Sweet kissin' in the moonlight
Jag känner väl mest bara nejtack. Sverige har dock dansbandsfeber och vill det sig så kommer vi hade två dansband i finalen. Jag hoppas dock att det inte blir så.
 
 Velvet - The Queen
Velvet är en även hon en favorit. Jag förstår fortfarande hur hon inte kunde gå till final iår. Hennes nummer och låt var så sjukt bra. Velvet är absolut en artist jag vill se i finalen och har hon en lika stark låt som iår hoppas jag att Sverige inte gör samma fel som de gjorde iår utan faktiskt röstar fram Velvet till finalen.

Ja, det var lite av det som presenterats. En sak jag upptäckte är att låten Higher, skriven av bla. Johan Becker ännu har presenterats. Kanske att artisten till den låten avslöjas imorgon? Imorgon ser vi iallafall fram emot att få se vem som blir sista jokern och även vilka artister som får tävla var.

Källa och bilder; svt.se


/ Schlageråsnan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0