Zoot gästrecensent; Melissa Williams!

Dags för den sista deltävligen! Precis som de tidigare tre veckorna har vi i Zoot en gästrecesent! Denna vecka är det ingen mindre än Melissa Williams herself! I höstas såg ni henne i jurypanelen i SVT's Dansbandskampen och hon är själv sångeska i dansbandet Zlips som turnerar land och rike runt. Hennes musikaliska meritlista är enorm och till den kan hon skriva i att hon har fått jobba med James Brown band (!!) och dessutom öppnat en konsert för Gladys Knight i Atlanta. Här snackar vi starquality!


bild helt ärligt lånad från www.svt.se/dansbandkampen!

Här har vi alltså Melissas omdömen om låtarna som tävlar i Malmö på lördag;

Nu är det alltså Schlagertider igen
och jag har varit lycklig nog (eller olycklig nog?) att kunnat se några av deltävlingarna. En enorm eloge till SVT och deras produktion som har uppgraderat hela spelet och ”the show” omkring Melodifestivalen - som har varit fenomenal i år! Även om jag inte direkt har varit galen i de förinspelade inslagen innan artisterna går upp på scen. De... pratar... onormalt... låååångsamt! Kom igen!! Speeda up tempot lite. Sluta vara så rädda och gör eller säg någonting intressant för Guds skull!

Nackdelen med att produktionen har varit så fenomenal är att få av artisterna har haft möjlighet att leva upp till den grad av proffissionalitet som omgivningen givit dem. Deras oerfarenhet och rädsla lyser igenom så starkt och de blir snabbt omatchat med den standarden SVT har byggt upp.
Svt har helt enkelt byggt upp en illusion av mer rutin och erfarenheter - vilket kan misskreditera artisterna i långa loppet. Man kan undra vilka som har haft makten att välja, och vilka som har tänkt i valet av artister och låtar. Förhoppningsvis jämnar de ut det nästa år. But here we are!

Låt oss se vad denna vecka har att erbjuda för låtar, tyvärr får jag göra mina förutsägelser baserade på 1 minuters klipp vilket helt klart är en nackdel. But here goes nothing;

Sibel – Stop – Mina första intryck är delade mellan nyfikenhet och vad i helvete de tänkte eller vart de ville komma med det här? Är det clubmusik, eller vad? Tempot är hysteriskt och stressande. Jag vill bara ge dem ett glas vin och säga ”Whew!! Ok...Let's try this again a little bit slower and maybe a bit more attack of the notes, a la Alanis Morisette.” Sången har massa potential - om du helt och hållet gör om den, vilket är synd. Jag hör potentialen och Sibel är en jättebra sångerska. Jag är nyfiken på hur de ska sätta ihop scenshowen. It could make or break song.

Py Bäckman – Magisk Stjärna – Py has ”been there, done that.” Hon är en sann artist, med mycket mera djup och mer aspekter än en diamant. Det är kanske därför jag är så överraskad över att detta är så lätt-smält. Det kommer antingen gå eller inte gå bra. Min magkänsla säger att det förmodligen inte kommer gå.. Folk förväntar sig denna banalhet från en yngre person som kanske inte besitter samma typ av erfarenheter som Py har. Synd nog, vill inte majoriteten bli utmanade och kan bli arga och avisa de som är djupare och har en starkare integritet med det som de sysslar med. Med det sagt så är jag oerhört glad att Py är tillbaka igen! Tyvärr tror jag det slutar för henne på lördag, hade älskat att ha fel dock.

Neo – Human frontier – Är det här Sveriges svar på Mika? Eller om du blundar – mimar han tilll The Ark? Vad det nu än är han imiterar är det en dålig kopia. This song will rise and fall like a cheap chinese firecracker.  Moving on...

Lovestoned – Thursdays - PLEASE; PLEASE; PLEASE!!!! Kunde dom inte åtminstonde vänta två år innan de plagierade de vinnande bidraget från förra året? COME ON!! Kan se en välkoriograferad, samkoordinerad stor gäsp i arenan...

Anna Bergendahl – This is my life – Kan vara THE powerballad av alla semifinaler. Men allting beror på hennes förmåga att kunna leverera låten bra på TV. Är hennes ögon lika själfulla som hennes röst? Jag hoppas det. För  låten har potential, ett bra budskap och Anna har hennes egen stil. Jag håller tummarna för denna.

Pernilla Wahlgren – Jag vill om du vågar – Hon levererar starpower, erfarenhet och rutin med henne. Sången är catchy och kommer säkert ”gå hem i stugorna” Men för en gångs skull, BARA EN GÅNG, skulle jag vilja se henne framföra och leverera någonting ”that just rips her guts out!” Jag vill känna smärta och känna att hon känner min, men då kanske inte Schlagern är det rätta sammanhanget? .. Eller är det de? A clear front runner, but will never win the Big Cheese!

Noll disciplin – Idiot
– 2010's Magnus Uggla. Ironisk text, mixad med lite humos och självironi. Levereras på ett effektivt sätt. Där får han mig iallafall, men han tappar mig direkt i ”det här har jag hört en triljon gånger redan” trappan. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om det här. Det är bra, men tråkigt och redan utforskat område. SNÄLLA, GE MIG NÅGONTING NYTT!

Peter Jöback – Hollow – Det här har allt. Starpower, rutin och drama i kompositionen. En musikalinspirerar powerballad. Allting som är drag queen i mig älskar denna låten och dess sångare! Om han inte gör rent hus mot sina konkurrenter med den här låten vet jag inte vad jag gör!

Så vem vinner? Kommer veteranerna och de final-aktuella stjärnorna som Pernilla och Peter spruta champagne över allihopa? Eller kommer Py Bäckmans djup bringa tillräckligt mycket nostalgi för att göra en gigantisk schlagerskräll? Kanske är det de yngre som kommer leverera sina låtar med så mycket ”freshness” så att de visar var skåpet ska stå?

Melissas ödmjuka förutsägelser; Peter Jöback och Anna Bergendahl till final. (möjligt att jag underskattar Sibel!)


Kommentarer
Postat av: LINDAVIOLA!

NOLL DISCIPLIN <3

2010-02-26 @ 18:53:07
URL: http://lindaviola.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag är sjukt trött på alla dessa återvunna artister. Ut med överproducerade Hollow och Jag vill om du vågar (och artisterna. såklart)



Jag har bara hört låtarna en gång, men den med störst potenrial i Europa (och den bästa låten alla veckor, enligt mig) är Stop med Sibel.. :)

2010-02-26 @ 22:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0