Så röstade Finland igår

Schlagergeten har hämtat sig efter gårdagens utbrott. Nåja, hyfsat i alla fall. I mitt tycke var gårdagens deltävling helt klart den med högst, och lägst, strandard. Hur lyckas då de två, i mitt tycke, sämsta bidragen ta sig vidare?

Ett av de fyra bidragen som gick vidare var tjejerna i Kuunkuiskajat med Työlki ellää. Jag sa ju redan i mina omdömen i onsdags att det här säkerligen skulle ta sig vidare, trots att jag inte gillade det så speciellt mycket. Efter att ha sett liveframträdandet tycker jag inte om den så speciellt mycket mer heller, tyvärr.



Next up har vi det jag bara ville gräva ner mig av igår. Eläkeläiset och Hulluna humpasta får mig bara att må dåligt. Snälla Finland, jag förstår inte! Varför? Vad är det här? Hur?! Jag är rädd att jag behöver lägga in Finland som kisspaus (bloggpaus?) om det här får åka till Oslo.



Det sista bidraget som folket röstade vidare var faktiskt ingen mindre än Finlandssvenska Linn! HURRA! Låtmässigt tycker jag absolut att Fatal Moment varit den bästa i den finska tävlingen i år. Till skillnad från majoriteten av de finska artisterna tar Linn dessutom kamerorna snyggt. Jag tycker kanske dock inte att Linn har den bästa rösten plus att jag gärna skulle vilja strypa den som gjort körtjejernas urfjantiga koreografi. Däremot är slutet på låten så är hela den sista minuten av låten så fruktansvärt snyggt att jag vill skicka det till Oslo!



Sen så har ju Finland en mysig liten jury som fick plocka ut ett wildcard. Det sista bidraget att gå vidare kom faktiskt från just deltävling tre i form av Maria Lund och hennes Sydän ymmärtää. Jag tycker faktiskt att det här är rätt bra! Det är ganska udda, glatt och sockersött. Och framförallt är det roligt på ett elgant sätt. Bra val!



Då var det bara ett bidrag som inte gick vidare. Tyvärr var det också en av mina absoluta favoriter efter genomlyssningen. Visst, det kanske inte var det roligaste numret. Men förstår inte Finland hur fantastiskt bra  Osmo Ikonen sjunger?! Vilken galet snygg låt Heaven or hell är?! Hur snyggt och framförallt smakfullt det här faktiskt är? TRAGEDY!



Det var det, det. På onsdag återkommer jag med en sammanställning inför Finlands final!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0