Geten tycker till om Finlands sista bidrag

Så var det dags att rescensera de finska bidragen inför deras tredje och sista semifinal på lördag! Vårt grannland har hittills varit ganska olika i sina val, så det ska bli mycket spännande att se vad som går vidare från den här semin. Såhär tycker i alla fall jag!

1. Maria Lund - Sydän ymmärtää
Men OJ! Vad är det här? Spännande! Låter storband, häftigt! Maria sjunger härligt också. Jag tycker att det påminner lite om the Baseballs version av Umbrella. Svängigt, annorlunda och glatt! (Fast.. sen vet jag ju inte vad hon sjunger om. Jag hoppas att det inte är tragiskt nu när jag skrev att det var glatt...)

2. Osmo Ikonen - Heaven or hell
Osmo var tydligen väldigt nära att komma till ESC redan förra året. Heaven or hell är en ganska kraftig poplåt med r'n'b-inslag. Tyvärr händer det inte så mycket i den och jag tror att det är svårt att göra något coolt av det på scen även om det är en otroligt bra låt. Osmo sjunger också riktigt bra! Absolut favorit!

3. Kuunkuiskajat - Työlki ellää
Tänk Sarek fast mer Calle Moraeus. Där har ni Kuunkuiskajat. Det här faller inte riktigt mig i smaken, men det skulle inte förvåna mig om de blonda folkmusiktjejerna gick vidare.

4. Linn - Fatal Moment
Finlandssvenskt! Linn är bara sjutton år gammal (!) och representerade tillsammans med Sister Twister (som ju tävlade förra veckan) Finland i MGP Nordic 2007 med låten En liten önskan. Nu är det betydligt hårdare än så! Linn sjunger en grym rocklåt som känns som en riktig hårdrocksschlager. Tänk Hanna Pakarinen. Åh, min storfavorit i tävlingen i år!

5. Eläkeläiset - Hulluna humpasta
De heter Pensionärerna. Det skulle vara ett musikaliskt skämt sommaren 1994. Jag uttrycker mig inte ens mer än så.

Det var det det! SPÄNNANDE! Jag tycker faktiskt att startfältet har högre strandard än tidigare även om det är lika brett som vanligt. Det kan absolut gå hur som helst! Jag håller mina tummar för Linn och Osmo!

Lyssna på bidragen kan ni göra HÄR!


Kommentarer
Postat av: Tobias YLE

Oroa dig inte, Marias låt är glad. Den handlar om att hjärtat förstår mer än huvudet när man är kär, och hon vet säkert.

Kul att du gillar både Osmo och Linn - de är bra artister båda två!

2010-01-21 @ 21:29:15
URL: http://svenska.yle.fi/eurovision

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0