Finlands andra semifinal!

Än en gång är det dags att recensera de finska bidragen inför fredagens semifinal. Så vad bjuder vårt blåvita grannland på den är gången?

1. Monday - Play
Rock med en tjej vid mikrofonen får nästan alltid mitt hjärta att smälta, likaså i det här fallet. Samtidigt som låten låter som något vi hört förut så är den riktigt bra. Irriterar mig lite på att det hackar genom hela refrängerna, men annars tycker jag att det här är riktigt bra!

2. Antti Kleemola – Sun puolella
För första gången i mitt liv upplever jag finska som vackert. Vilket FANTASTISKT bidrag! Efter att ha läst lite om Antti så känns han lite som en finsk Fredrik Kempe; en duktig och utbildad musiker som har släppt två egna soloplattor och skriver flitigt åt kända finska artister. Låten är verkligen, verkligen fin och jag blir sådär löjligt ”cykla hem från sjön en sommarkväll”-lycklig. Det spelar verkligen ingen roll att jag inte förstår ett ord av vad han sjunger, för det här gillar jag!

3. Heli Kajo - Annankadun kulmassa
Hur ska jag beskriva det här? Jag har verkligen ingen aning. På något sätt börjar tänka på introt till Trasdockorna (om någon nu minns det barnprogrammet). Det låter lite cirkus, fast ändå vackert och seriöst på vissa ställen. Inte riktigt något som föll mig i smaken.

4. Sister Twister – Love at first sight
Ett gäng tjejer som tidigare representerat Finland i MGP Nordic (Lilla Melodifestivalen alltså) och nu ställer upp i den stora uttagningen. Låten är väl ganska bra… Eller jag vet inte. Den tilltalar faktiskt mig inte så jättemycket även om det är sådant här jag normalt sett brukar älska. Tjejrock. Men det känns som att den saknar någonting. Dessutom tycker jag att sångerskan Elin skriker lite för mycket.

5. Veeti Kallio - Kerro mulle rakkaudesta
En frontsångare i en acapellagrupp som dessutom lett en av körerna i finska versionen av Körslaget. Själva låten låter lite Andreas Johnson med finsk text. Jag tycker faktiskt att det här är ganska bra! Musiken i sig är väldigt lätt att ta till sig och riktigt snygg. Frågan är bara vad man ska göra av det här live?

Vill ni själva lyssna på och döma låtarna kan ni göra det HÄR!


Kommentarer
Postat av: Tobias YLE

Intressant, på min ära. Heli Kajo är min absoluta favorit i hela startfältet, men risken är att man måste få med sig finskan för att låten ska funka. Eller att man fyllt 30. Eller nåt.

Kul att du gillar Antti Kleemola, han är hemskt duktig. Och rasande tråkig i just den här låten, tycker jag. :)

2010-01-12 @ 20:28:12
URL: http://svenska.yle.fi/eurovision

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0