Räven lyssnar på Malmö!

4:e och sista deltävlingen går av stapeln imorgon och idag är det Rävens tur att få djuprecensera bidragen! Bidragen som vi kunnat lyssna på enda sen i måndags, men eftersom vi alltid skrivit dem på fredagarna kommer det självklart på fredagen den här veckan också. Det här är sista deltävlingen, därför borde det vara starkast. Vi får väl se...

Lyssna på låtarna här!

1. Sibel - Stop
Introt låter som Super Mario, och sen börjar tempot. Låten går i ett riktigt högt tempo och kontrasten mot Sibels ballad från 2008 är sjukt stor, allting går verkligen i 180 här och jag måste säga att låten är riktigt bra. Men jag har svårt för Sibel. Frågan är bara om man kommer hänga med i tempot imorgon, och uppfatta låten. Jag tror det blir svårt, och det här känns som den typiska 5:e platsaren. Upprepningarna i refrängen är tillbaka även den här veckan! Stop, stop, stop, stop, stop...

Geten tycker:
Coolt, kaxigt och kanske snäppet lättillgängligare än utslagna Hanna Lindblad och Elin Lanto

Måsen tycker: Introt taget från ett dataspel. När hon börjar sjunga känns det helt.. fel! Men efter bara ett kort tag FATTAR man vart melodin går och låten blir lättare att hänga med i. I love refrängen, iallafall studioversion!


2. Py Bäckman - Magisk Stjärna
Förra året hette hon Susanne Alfvengren, i år heter hon Py Bäckman. Vem? Jo, den alldeles för sega och uttråkande balladen i sista deltävlingen. Det här blir alldeles för tråkigt med Py, och jag tror att låten verkligen hade tjänat på om någon annan hade sjungit låten, någon med mer pondus i rösten och lite ungdomligare inte lika rosslig röst.

Geten tycker:
Godnatt.

Måsen tycker: Godnatt.


3. Neo - Human Frontier
Det här är pop, glad pop men inte så töntigt som gladpop brukar kunna bli. Bara i versen blir jag imponerad av Neo, där sjunger han väldigt bra! Men sen kommer refrängen och Sveriges svar på Mika får visa vad han går för. Falsetten låter så himla bra och låten blir lättare än versen men blir fortfarande inte töntig. Jag tror detta kan bli farligt!

Geten tycker:
Svårt att låta bli att bli glad! Mika kan slänga sig i väggen!

Måsen tycker: Jag kan se hela vårt schlagernörd-gäng dansa runt till det här när vi gör oss i ordning till Pride. Jag gillar!

4. Lovestoned - Thursdays
Versen känns lite hippie o reggae-aktig typ. 70-talet. I refrängen så blir det vanlig pop som är bra och har det jag tycker gör en poplåt bra. Vad det är har jag svårt att sätta fingret på. Det är lite mellanbra sådär. I slutet av detta 60-sekundersklipp känns det som en flört till Främling.

Geten tycker:
Kan det bli mer Rybak än såhär utan att vara ett plagiat? Men jag gillar det MYCKET mer än Fairytale!

Måsen tycker: Skön vers. Kanske inte den bästa refrängen men den duger för mig!

5. Anna Bergendahl - This Is My Life
Jag har alltid, även när hon var med i Idol, haft svårt för hennes röst. Men jag gillar den mer nu iallafall. Men låten, den är skriven av Bobby Ljunggren... Han kan inte ha skickat in många låtar i år, för det här är ingen jättehit. Lite besviken över Bobbys jobb faktiskt, för han kan bättre. Det är slätstruket och tråkigt i mina öron! Kanske händer det någonting mer under de 3 minutrarna men just nu känns det inte lovande...

Geten tycker:
Sverige är vemodets hemland. Kan blir farligt.

Måsen tycker: Refrängen får mig att tänka på no promises av någon anledning. Kan se den här låten sjungas av 500 småtonåringar i diverse talangjakter. Gillar den inte överdrivet, men kan gå långt.

6. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Jag blir RÄDD!!! Det här skulle vara en schlager, och så börjar den med värsta rockriffet. Då blir man som schlagerälskare rädd. Det var tungt i början, men så kommer de närmare refrängen och det blir bara lättare. Sen finns den där! Schlagerrefrängen. Som vi saknat den! Inte den bästa schlagern vi hört, men bara att det är en schlager gör att lyfts flera steg! Den här måste till final!!!

Geten tycker:
EN SCHLAGER! ÄNTLIGEN! JA!! Go Pernilla!

Måsen tycker: Jag ställer mig frågan om det här hade varit lika schlagerfierat om man sjungt den på engelska, iallafall i verserna? Refrängen är iallafall är 100% schlager och nörden i mig älskar det! Ge mig mitt schlagernörd gäng och låt oss sjunga högt i allsång NU!

7. Noll Disciplin - Idiot
De går på samma skola som förra veckans skräll Timoteij. Dock är det här absolut inte alls lika bra. En riktig rock-låt och nog hörs det att det är ett ungt rockband för jag tycker de lägger till så jobbiga gnällfraseringar på varje rads slut i framförallt refrängerna. Men det funkar iallafall, det är inte dåligt. Men jag föredrar Crucified Barbaras rocklåt från förra veckan.

Geten tycker:
De ser ut som mina klasskompisar.

Måsen tycker: Är det inte samma intro som "Jag ska slåss i dina kvarter?" Never mind. Året låt att sno citat ifrån.

8. Peter Jöback - Hollow
Lite typisk Jöbackmusikal-låt. En riktigt bra ballad som har ett flertal tonartsbyten. Jöbacks intensivitet i rösten tillför väldigt mycket till låten. Det är riktigt bra och en Globen-plats känns rätt självklar. Jag tror det kommer bli ännu mäktigare när man får alla 3 minuter. Kan det här kanske vara WOW-GRYMT-FANTASTISKT-UNDERBART-låten som jag tycker har saknats än så länge i årets startfält? Imorgon vet vi...

Geten tycker:
Var det inte mer än såhär? Växer förhoppningsvis live.

Måsen tycker: Kan inte jag få en huvudroll i en musikal och sjunga den här? Dock måste jag hålla med om; Var det inte mer?

 

 

Åsnan har tyvärr inte tillgång till internet men hälsar att hon tycker att Malmös startfält känns ganska trist och hoppas istället på en bra scenshow!


Att försöka sig på att tippa det här startfältet är kanske inte jättesvårt. Inte finalplatserna iallafall. De BORDE vara vigda åt Peter Jöback och Pernilla Wahlgren, men man vet aldrig vad som kan hända... Till Andra Chansen borde det stå mellan 4 bidrag: Sibel, Neo, Lovestoned och Anna Bergendahl. Ja, lite svårtippat var det ändå!

Kika in på Zoot senare för att se våran gästrecensent. Men vem det är behåller jag just nu som en hemlighet! Men att bedöma, det är hon van vid...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0