"Jag beskriver den som en raketstart mot rymden full av energi"


Neo, som egentligen heter Linus Ingelsbo, gör ikväll sin debut i Melodifestivalen. Som startnummer 3 ska han med sin falsett leverera låten Human Frontier för publiken. Efter alla repen har han svingats upp och är ikväll en storfavorit. Även när genrepspubliken har fått tycka till!

Vad får dig att ställa upp i tävlingen?
- Mycket rätt låt vid rätt tillfälle. Jag fick en låt som passade precis i den genren som jag har arbetat in mig i nu. När vi fick chansen dels med Tobias & Anneli som har skrivit låten, dom debuterade med att jobba med mitt album och nu debuterar dom i Melodifestivalen. Då känns det kul att vi får debutera allting ihop liksom. Det är så många tillfällen som pratar för att det är dags!

Kan du beskriva låten?
- Det är en upptempo-låt, en poplåt med skönt driv och en skön energi i. Jag beskriver den som en raketstart mot rymden full av energi. Den är en energifylld låt liksom, man får en kick av den. Lite spänning och förväntan på en gång.

Du har inte varit med tidigare, varför ställer du upp nu?
- Vi funderade förra året, och skickade in lite som kom med på plattan sen istället. Vi fick väldigt bra respons, men det räckte inte enda fram. Så det var nog tur där för jag tror inte att jag hade varit redo förra året. Nu har jag fått varit ute och jobbat mycket. Jag ahr varit på mycket spelgrejer i bland annat Polen. Där är det ju väldigt många människor som bor. Det är så stort där, så det har varit så skönt att få mogna in i det på ett annat sätt och slippa det på hemmaplan.

Vilket är ditt bästa festivalminne?
- Jag är ju halvdement va, så jag kommer ju inte ihåg... Det som kommer upp först är Alcazar, de gjorde ett sjukt bra jobb förra året. För mig är det väldigt viktigt med helheten; kläderna, låten, musiken, ljuset. Allt ska hänga ihop! Och det tycker jag verkligen de satte förra året.

Vilken är din favoritlåt i festivalsammanhang?
- Alltså, jag älskar ju 70-talsmelodier och harmonier. Så jag säger något så otippat kanske som Glenmarks 1974, I annorlunda land. Den älskar jag! Harmonierna är ju underbara!

Vad har du för relation till Malmö?
- Jag har väldigt mycket vänner som bor där nere, och jobbar i Malmö och Köpenhamn. Så jag är en hel del i Malmö och ska jag vara ärlig så, i början så var jag inte så förtjust, men jag har ändrat mig. Malmö har väldigt mycket bra konditorier. Jag älskar Malmö, jag har faktiskt varit inne på att flytta ner dit. Ett tag, men nu har det inte funkat med skivbolagen i Stockholm och sådär.

Om du hade varit en del av Schlagerzoot, vilket djur hade du varit?
- Själv tycker jag att jag hade varit en jättemysig björn, men jag blir oftast beskriven som Timon. En surikat! Jag ser ut som en surikat, hur känns det? Nja en duva säger vi istället, en schlagerduva!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0