"En upptempo-låt på 2 minuter och 57 sekunder"


Hon kom 3:a i Idol 2005 och i Melodifestivalen 2008 slutade hon på en 7:e plats. Nu är det återigen dags för Sibel att vara med i Melodifestivalen och hon hoppas på att kunna ta sig till final. Hon skippar balladträsket och kör en upptempo-låt á la Lady Gaga. På presskonferensen i december berättade hon om sin medverkan.

Varför blev det just den här låten?
- Den kom med... Nä men jag skickade in 3 stycken och den här kom med. Jag ville tävla med en upptempo-låt den här gången och jag ville inte sjunga en ballad. Därför ville jag he en låt som var ganska så sång... Alltså jag ville kunna sjunga mycket eftersom jag är sångerska känner jag. Så då tyckte jag att det var en sångmässigt krävande låt, vilket är kul, och så är det en text som jag kan stå för. Den är lite sådär arg och kaxig, det känns så härligt och frustrerande att sjunga en sån låt och sen så är det en rolig låt, produktionen är ganska så utstickande.

Kan du beskriva låten, vad handlar den om?
- Det är en upptempo-låt på 2 minuter och 57 sekunder som handlar om en tjej som är trött på låtsaskillar som hela tiden lovar henne massa saker och så händer ingenting. Den passar mig som person väldigt bra, det är en väldigt sprallig och modern produktion. Snabb och du blir glad av den när du dansar.

Vad tror du att du har för fördelar som varit med tidigare, jämfört med debutanterna?
- Det är ju en stor fördel, för man vet ju mer vad som händer och vad som kommer hända och man känner sig lite mer bekväm och trygg i allting, för då var det så att man var lite halvrädd hela tiden och: "Åh, gud vad händer nu?" och allt var väldigt mycket hela tiden. Samtidigt så är Melodifestivalen och SVT väldigt bra på att få en att känns sig trygg och bekväm och man får öva mycket och man får mycket chanser så det känns väldigt bra!

Vad är skillnaden från när du var med 2008, mot nu?
- Det är jättestor skillnad, då tävlade jag ju med en ballad och nu är det en upptempo-låt och det är väldigt mycket att man släpper balladträsket lite och visar att man faktiskt kan göra en helt ny typ av upptempo-låtar också. Jag har aldrig fått göra det förut, så det känns väldigt kul att få göra det nu.

Kan du beskriva dig själv med 3 ord?
- Energisk, passionerad och känslosam.

Vilket är ditt bästa festivalminne?
- Det är när jag själv tävlade och kom till final, och slog ut Ola i Andra Chansen. Det var väldigt, väldigt stort för mig! Inte att jag slog ut Ola, men att jag överhuvudtaget fick komma till final.

Vilken är din favoritschlager?
- Jag tycker om Carolas Evighet väldigt mycket.

Vad har du för relation till Malmö?
- Jag är ju från Skåne, jag är från Kristianstad och jag har varit i Malmö enda sen jag var liten och nästan alla mina kusiner på mammas sida bor i Malmö, så jag har varit där väldigt mycket. Fantastisk stad och det är jättekul att jag får tävla i Skåne. Arenan ska vara helt fantastisk, det ska bli kul att få sjunga där.

Om du hade varit en del av Schlagerzoot, vilket djur hade du varit?
- Nu vet jag precis! Jag var i Kina för typ 2-3 veckor sen och då fick jag reda på att jag är född i Kaninens år. Så jag skulle nog vara kanin, Schlagerkaninen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0