"Man kanske har 20 gitarrer på scen.."

Linda Sundblad är namnet som alla känner igen men som många har svårt att placera. Det är bruden som slog igenom som sångerska i Lambretta men sen 2006 står på egna stadiga ben..

Hur känns det nu då att vara med i ett sånt här stort spektakel?

- Jättebra, jätteroligt och jättenervöst!

Nervös redan?

- Ja men alltså, man har mycket funderingar och man har väldigt såhär "jaha.." för det är helt nytt för mig liksom även om jag har varit med länge och varit med i Lambretta i många år och sedan soloartist så är man bara otroligt.. Man fattar liksom inte hur stort det här är förens man verkligen är med och så.

Linda beskriver låten som "Väldigt glad och positiv men också otroligt kaxig. Den handlar om att man inte ska underskatta sig själv." Hon berättar att om låten var en färg skulle den vara gul och också att soundet är väldigt "Linda Sundblad men också att man möter 2011 och möter Melodifestivalen."



Foto: Emma Bergström/schlagerzoot


Linda berättar för mig att folk tidigare velat att hon ska göra låtar som Katy Perry eller Lady GaGa men att hon inte vill göra något som redan finns. "Självklart influeras man ju jättemycket och det kan låta likt och så men det jag tänkt mycket på är ABBA. Jag vill ha in det svenska i Melodifestivalen igen. Alltså, det som vi svenskar är så bra på - skriva bra poplåtar med en svensk värme. Så jag har verkligen tänkt mycket på ABBA-stråk och ABBA-piano, hur är stämmorna, hur gör vi dem, hur lyfter vi fram det snyggt."

Har du funderat något på scennummer, kläder och liknande?
- Ytterst lite. Det blev klart ganska nyligen allting. Självklart vill man vara rolig och snygg men jag har varit lite inne på att skita i högklackat bara för att alla andra kommer ha det. Det skulle vara roligt att göra det lite mera unikt, som jag också är. Jag tror att jag kommer försöka göra numret mer musikbaserat. Inte just att jag kommer ha ett klassiskt band bakom mig, det tror jag inte men att man leker lite med det liksom. Man kanske har 20 gitarrer eller sju trummisar.. Någonting som är mer spännande än bara ett danspaket och glitter men självklart det också. Lite grann."

Vad har du för relation till festivalen sedan tidigare?
- Tyvärr ingen relation mer än när man var liten.. Jag växte upp när Picadilly Circus var stor och jag kommer väl ihåg när Carola vann med Fångad av en Stormvind. Då var man precis i den åldern då man tyckte att det var roligt. Men nu kommer jag definitivt får en relation till Melodifestivalen!"

Till sist vår obligatoriska fråga - Om du var med i schlagerzoot vad skulle du vara för djur då?
- En val! För de sjunger så fint och de är väldigt lugna och harmoniska och gillar livet. Och jag är dessutom valfadder så jag gillar valar!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0