Måsen tycker till om Eurovision bidragen del 1!

Det finns ett litet pirr i kroppen hos alla Schlager- och Eurovisionfantatiker denna eftermiddag. Det är idag det börjar! Eurovision Song Contest! Ja, det är sant! Nu börjar det på riktigt! INFÖR programmen börjar ju ikväll! Nu börjar planeringarna, recensionerna och allt det där andra man ska ha med sig i bakhuvudet när vi sätter oss på tåget till OSLO!

Jag har fått äran att recensera de 8 första bidragen, vilket har varit minst sagt intressant! Jag gillar att sätta höga betyg på bidrag á la Shady Lady, Everyway That I Can, Qele Qele, Wild dances.. med mera! Jag gillar också östinfluerade låtar som påminner mig om utlandsresor och popdängor som sätter sig på hjärnan. I detta startfält finns det nästan ingen utav dessa! Låt oss också påminna oss om att jag nollade Alexander Rybak förra året - så detta kan ju gå hur som helst! Nu kör vi!


Sunstroke Project & Olia Tira

Jag önskar verkligen de hade gått in för det fullt ut! Just nu känns de som de inte visste hur mycket disco eller hur mycket pop de ville ha med - så de körde något mellanting. Jag vill ha MER! För det är en härlig och skön låt som jag gärna diggar med till – men som sagt, för att det ska fastna helt vill jag ha MER av.. allt. Men jag gillar den här och dansar gärna med Moldavien i sommar!

3 av 5 möjliga!

Åsnan tycker: Introt är väldigt bra! Jag blir peppad på vad som ska komma men sen blir jag lite förvirrad när han med saxofonen (?) kommer där. En härlig eurodisco/popdänga. Jag gillar det och är övertygad att jag kommer att dansa till denna i sommar!

Geten tycker: I vanliga fall är inte det här något jag hyllar till skyarna utan snarare kallar mellanmjölk, men i årets ESC är det fan FANTASTISKT!

Räven tycker: Ingen är väl förvånad att en fiol dyker upp redan i första bidraget? Hon försöker efterlikna Kate Ryan eller? Bort med saxofonen och jag hade nästan älskat detta!


Peter Nalitch & Friends

De ytterst lilla hopp jag hade försvann totalt när snubben som ser ut som en korsning av Alexander Rybak och Dima Bilan goes väldigt trött and unstyled börjar.. sjunga? Nej tack Ryssland.
... Vänta lite, är det engelska han sjunger på?

1 av 5.
Åsnan tycker: ZzZzZzZzZzZznaaaaaark.

Geten tycker: På allvar Ryssland? Hade ni tänkt vinna med det här?!

Räven tycker: Nej!! Det här får till och med Dima Bilan att bli bra... Jag hörde de två första fraserna i versen, sen stängde jag av! Jag vägrar!


Malcolm Lincoln

Whats up with the gigant head in the snow? Videon är ju så occuperande att jag förmodligen inte ens kommer komma ihåg att jag hört det här väl i Norge. Jag undrar verkligen hur detta kommer se ut live dock. För jag kan inte se det framför mig. Extremt uttråkande och uttjatat. Neeeext!

1 av 5.
Åsnan tycker: Jag tycker att låten har potential men att de inte riktigt tagit vara på den. Skön men ack så tråkig!

Geten tycker: För det första måste jag bara inflika att videon är skitskum. Mina klasskompisar gillar det säkert.

Räven tycker: Skum video. Men låten skulle kunna funka. Men den stannar. Känns lite som Eskobars Hallelujah New World från MF 2008, har potential men misslyckas...


Kristina Pelakova

Söt tjej, söt låt. Men jag väntar ständigt på en refräng, att det ska hända någonting som vill få mig att lyssna på den igen. Men det kommer aldrig. Stylingen är något.. mysko. Jag undrar vad låten handlar om?

2 av 5.
Åsnan tycker: Känns som en låt som spelas i reklam för typ.. Slovakien. Så, slovakiska turistbyrån borde vara glada nu! Söt låt men det händer liksom ingenting.

Geten tycker: Låten känns lite trollskog och söt! Hade kunnat vara bra om det hade hänt någonting. 

Räven tycker: Skulle kunna vara ledmotivet till den Slovakiska dubbade versionen av Trolltyg o Tomteskogen? Dock rätt trist.


Kuunkuiskaajat

Är det bara för att jag är svensk som jag undrar om hon faktiskt sjunger eller bara lalar i början? För mig går det här fetbort. Viss folkmusik är fantastisk på sitt sätt; Mysigt, trallvänligt eller allmänt skön. Det här är inte en sådan låt.

0 av 5.
Åsnan tycker: Seriöst, borde inte Finland veta vid det här laget att dragspel + folkmusik + sång på finska är en EXTREMT dålig kombination? 

Geten tycker: Ska jag behöva dissa de stackars månviskarna ÄNNU en gång? Har jag inte redan gjort det så det räcker och blir över?!

Räven tycker: Jag saknar Lordi... Usch och fy, blääää!!!


Aisha

Börjar ganska svagt men byggs upp mot refrängen, och sedan ner igen – och sedan upp igen! Allmänt skön låt sådär, synd att verserna inte biter lika mycket som refrängen. Hoppas att hennes röst och texten går igenom mer live!

2.5 av 5.
Åsnan tycker: Låten är som en åktur med Balder på Liseberg. Det byggs långsamt på uppåt för att snabbt går ner i tempo igen. Upp och ner. Upp och ner. Helt okej låt. Lite mellanmjölk. 

Geten tycker: Fyfan vad tråkig.

Räven tycker: Jättefin röst, låten hade varit bra utan det jävla beatet som stör hennes röst! Sen att hon försöker spela cool i videon, som värsta hip-hoparen, stör mig! Refrängen är rätt okej ändå!


Milan Stankovic

Introt går bort. Verserna funkar inte heller speciellt bra för mig. Men så kommer refrängen! Och jag måste faktiskt erkänna att jag gillar den! Refrängen alltså. Det finns någonting balkan-öst-svängint i den som tilltalar mig. Men jag lyssnar ju bra mycket hellre än tittar på det här. Undra om han inspirerades av Lady Gaga när han valde frisyr?

2.5 av 5.
Åsnan tycker: Är det där en man eller kvinna? Just wonder. Låten vet jag inte vad jag skriva om. Typ Andra Generationen fast.. bra? Jag är förvirrad. 

Geten tycker: Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta riktigt. Jag tycker mest bara att det är jävligt konstigt.

Räven tycker: Men fan, inte en jävla Andra Generationen... Har de typ snott Vitrysslands (?!) sångare från förra året? Jag tänker inte ens lyssna klart... TRÅKIGT!


Vukasin Brajic

Jag känner mig verkligen som världens negativaste människa som knappt tycker någonting är bra. Men den här snubben är helt fel för den här låten. Jag hade hellre sett någon mer lite mer djup i rösten. Hans tonläge ligger alldeles för högt för att jag ska ta det han sjunger på allvar. Det låter inte helt.. seriöst. Mellanmjölkslåt som troligen kommer smälta in rätt bra i the mainstream live.

2 av 5.
Åsnan tycker: En helt okej låt. Jag hade dock önskat att den på något sätt stack ut lite mer. Hans röst tillsammans med låten blir för mainstream. Skulle haft lite raspigare röst så skulle det blivit lite mer.. äkta. Typ. 

Geten tycker: Jag tycker mest att han låter som att han verkligen VILL sjunga death metal får inte för sina föräldrar så han gör någon halvmesig, så kallad, rockballad.

Räven tycker: Jag gillar detta. Bra sångare och lite lagom låt, jag skulle kunna tänka mig att lyssna på den mer iallafall! Hoppas mycket på :)


Marcin Mrozinski

En ganska mainstream låt som inte påverkar mig speciellt mycket, iallafall inte till en början. Det händer ingeting speciellt, den är inte direkt dålig men inte heller överdrivet bra. Andra halvan av låten är dock betydligt bättre än den första då det träder in mer musik och ger det hela mer känsla - då börjar jag även lyssna på vad han sjunger samtidigt som kören lägger snygga stämmor. Det blir rätt snyggt mot slutet där! Det höjer låtens värde lite.

2.5 av 5.

Åsnan tycker: I början vill jag rådissa det rakt av. Låten växer. Men nej, rådissa. Den här låten sög.

Geten tycker: Årets mest ESC-typiska låt kommer, helt otippat, från Polen?! Ganska okej låt faktiskt!

Räven tycker: En katchig, men lite nedstämd låt. Som växer ju längre in man kommer, och körstämman lyfter låten. En gospelkör på detta och jag hade ryst som tusan! Jag diggar!



Slutsats: Efter att ha lyssnat igenom alla bidrag både en och två gånger känns det verkligen som jag underskattat Moldavien som var först ut. Moldaviens bidrag blir rena lyckopillret jämfört med.. resten i del 1 utdraget.
Jag brukar ändå vara en ganska positiv människa, men jag tycker det krävs ganska mycket av en Eurovisionlåt. Trots att betygssiffrorna är ganska låga tycker jag ändå att jag varit snäll!

Tack och Förlåt!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag förstår om ni vill vara lite flummiga och roliga, men det här är nästan provocerande? Lite proffsiga kan ni väl vara och inte kalla en låt dålig bara för att ni inte gillar den, och inte heller dra in folk som inte riktigt hör hit. En artist är aldrig dålig, kom ihåg det.

2010-04-29 @ 16:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0