Zoot recenserar ESC fjärde och sista delen!

Varje måndag fram till första semifinalen av Eurovision Song Contest kommer vi i Zoot att recensera bidragen, samma bidrag som klockan 20:00 recenseras på SVT. För att själv höra bidragen vi recenseras kan ni klicka på länken i bidraget.
Ja, nu är det äntligen min, åsnans, tur att sätta hovarna i de återstående bidragen! Jag har recenserat de sista låtarna i Semifinal 2 samt de fem som redan är klara för final. Här hittar vi det mesta och det är båder toppen och botten! Here we go for the last time THIS year;


 

Grekland
Sakis Rouvas - This is our night

Sakis medverkade i ESC redan 2004 med låten Shake It och eftersom jag är galet Lena Philipsson freak så minns jag att Lena blev lite smått förälskad i den snygge greken. Han var även värd för ESC 2006 och är en av Greklands största artister. This is our night är en skön danslåt som iallafall jag går igång på. Eller okej, jag älskar den här låten! Jag är vet dessutom att Sakis kommer att leverera ett grymt snyggt nummer. Det blir ju inte heller mindre snyggt när han kommer att ha med sig snygga körfavoriterna Anna Nilsson & Anna Andersson på kör och dans. Sakis största svaghet är nog att det inte alltid låter så bra när han sjunger live och det kan bli hans fall. Om inte har vi utan tvekan Grekland i topp tio iår!
5/5


Lituaen
Sasha Son - Pasiklydes Zmogus (Den försvunne människan)

Gud vad jag känner igen det här! Jag kan dock inte säga varifrån. Det är en finstämd ballad. Killen sjunger bra och allt är harmoniskt och fint. Men seriöst, hur tjatig får en låt bli? Det känns som att han sjunger samma sak om och om igen i hela den sista minuten i princip. Alltså, njaaae.
3/5


Moldavien

Nelly Ciobanu - Hora din Moldova

Låten börjar precis som man tänker sig att en låt från öst ska börja. Sen blir det lite mer "party" av det hela. Jag tror att det är något försök att efterlikna Ruslana. Låter lite så. Fast mycket sämre. Det går från någon sorts böneskrik till lite mer upp tempo till att gå ner till att gå upp och hela låten känns lite som ett stort expriment. Från Moldavien. Plus dock för att man faktiskt blir lite glad.

2/5


Albanien

Kejsi Tola - Më mërr në ëndërr" (Ta mig till dina drömmar)

Min första reaktion är "Ja!" men den övergår till ett "Njää?". Alltså, jag vet inte hur jag ska bedöma det här bidraget. Det är så intetsägande att det finns inte. Tjejen ser väldigt ung ut. Eller ja, hon ser ut att vara i min ålder och hon ska väl ha ett plus för sin röst. Lite öststatsflöjtar innan sticket är det enda som märker ut den här låten annars. Vänta nu? Hur gick den nu igen?
2/5


Ukraina

Svetlana Loboda - Be My Valentine

"Åh herre min skapare" är min spontana reaktion. Ukraina kör verkligen "varannan bra varannan vadärdethär" konceptet. Förra året ställde de upp med låten som enligt mig borde ha vunnit (Shady Lady med Ani Lorak) och iår, detta?! Låten är verkligen totalt meningslös och kass och sånginsatserna är väl sådär. Det känns som att de har försökt att skicka en Ani Lorak men misslyckats brutalt. Njäää, skärpning ukraina! Den får ett poäng dock för refrängen sätter sig på hjärnan och sen sitter den där.
1/5


Estland

Urban Community - Rändajad (Vandrare)

Även fast jag inte förstår ett enda ord av vad som sjungs så fängslas jag fast och vill höra mer! Låten känns mörk, djup och lite magisk på något vis. Estlands val att sjunga på egna språket lyckas verkligen! Det spelas, precis som i Norges bidrag, fiol men jag måste säga att jag tycker det här är så mycket bättre. Underbart!
4/5


Nederländerna

De Toppers - Shine

Tänk er att man tar tre äldre män och låter dem sjunga om fred och att man ska ta hand om varandra. Då får ni Nederländernas bidrag. Det känns som att Nederländerna har snott det Israel brukar sjunga om. Visst kan snubbarna sjunga och visst finns det en poäng med låten. Men är det inte lite FÖR förutsägbart? Jag har tröttnat efter halva låten liksom.
3/5



De som redan är finalklara.


Frankrike

Patricia Kaas - S'il fallait le faire

Ni kommer aldrig tro mig men Frankrike ställer upp med en ballad!! Visst är det helt fantastiskt!?! Not. De ställer i princip alltid upp med ballader. Vissa bättre än andra men Frankrike har för vana att vara dåliga känns det som. Fjolårets låt Devine är väl ett undantag. Detta låter väldigt väldigt franskt. Det är något nedstämt och jag fattar inte alls grejen med låten tills de sista 30 sekundrarna. Då händer något. Men tyvärr, det är för sent för att rädda något. Det är nog tur för Frankrike att det redan är finalklara.

2/5


Ryssland

Anastasiya Prykhodko - Mamo (Mamma)

Ja, det låter ju ryskt iallafall. Riktigt riktigt ryskt. Det känns som att vi är på en rysk fest typ. Anastasiya som sjunger har en ganska cool djup röst men alltså. Vad är detta? Helt plötsligt är låten slut och jag sitter här och funderar på vad jag precis har hört. Det är liksom helt ointressant. Och varför skriker hon i slutet? Hon förstör ju hela låten. Snälla, vad är det för fel på europa iår?
2/5


Tyskland

Alex Swings Oscar Sings - Miss Kiss Kiss Bang

Tyskland bjuder verkligen på det jag har förväntat mig! Det här lite svängiga gunget som man inte kan låta bli att gilla. Känns lite som deras bidrag från 2007 (rätta mig om jag har fel nu) med den här killen i vit kostym. Det känns som en låt Let's Dance skulle kunna ha som intro. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag sitter och gungar med iallafall.
3.5/5


Storbritannien

Jade - My Time

Ännu en ballad. Men jag gillar detta. Tjejen sjunger jättefint och låten har ett fint budskap. Man blir kanske inte superberörd men om man tänker på vad Storbritannien brukar bjuda på så är detta verkligen super! Det känns lite som en disneyballad. Precis innan upplösningen ungefär. Jag tror dock att hon sjunger "My time" fler gånger än Caroline Af Ugglas sjöng Snälla i sin Snälla Snälla. Variation tack?!
4/5


Spanien

Soraya - La noche es para mí

Ännu ett svenskt bidrag! För ja, här är låtskrivarna svenska. Det är nämligen samma låtskrivare som skrev Sofias "Alla" i årets festival. Och det hörs verkligen. Det är en riktigt poprökare. Man vill dansa och sjunga med! Jag känner dock att refrängen är mycket starkare än verserna och att spanskan och engelskan blandas LITE för mycket. Men jag kan verkligen se ett snyggt nummer framför mig när jag hör låten och ju längre in i låten jag kommer ju mer gillar jag detta.
5/5

Som jag sa i början är det väldigt blandat och både toppen och botten. Inga jättedåliga bidrag dock även om Ukraina är en klar besvikelse. Grekland  är  min stora vinnare och Storbritannien vinner ballad-kampen denna gång.

Missa nu inte Semifinal 1 imorgon på SVT1 klockan 21:00!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0