Zoot lyssnar på Malmö!

Så var det dags att lyssna igenom Malmös startfält och se vad det bjuder på. Jag har lyssnat igenom alla låtar två gånger för att försöka mig på rätt tolkning av de 60 sekundrarna SVT bjuder på.

1. Agnes - Love Love Love
Agnes bjuder oss på en riktigt discopop-dänga som påminner lite om hennes hit "On and on" även den producerad av Anders Hansson. Jag har aldrig varit något big fan av Agnes men detta gillar jag faktiskt. Refrängen är lätt att sjunga med i och man kan det efter bara någon lyssning. Det känns dock som att låten går väldigt högt vilket irriterar mig lite. Känns lite onödigt. Men i det stora hela är det en härlig låt som jag är säker på kommer hamna i min mp3 med tiden.

2. Star Pilots - Higher
OJ! Minns ni "In the heat of the night" som spelades i stort sett dygnet runt i somras? Detta är i princip samma låt. Jag tycker personligen att "In the heat of the night" är bättre men skillnaden i de båda låtarnas refränger är inte stor. Detta är något jag vill lyssna på i sommar. Det är bra. Trallvänligt med en text som är lätt att lära sig. Men jag vet inte om det är något jag vill höra i festivalen.

3. Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går
I början påminner detta lite om Shirleys låt från Göteborg. Fast sämre. Detta är djupt och mörkt. Känns väldigt typiskt Pling. Och jag vet inte om det bara är jag men det börjar bli lite tröttsamt med Plings texter som alltid handlar om samma sak. Låten i sig är ganska fin och Susanne sjunger väldigt bra. Men jag tröttnar redan efter 40 sekunder. Tyvärr.

4. Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing Me Tenderly
Jag får lite James Bond känsla i versen. Sedan bryter refrängen ut och man blir mållös. Jag älskar Maria och Annas röster ihop och refrängen är så mycket bättre än övriga låten. I allafall på den lilla snutt man får höra här. Jag gillar verkligen det här och hoppas att tjejerna gör ett snyggt nummer. Jag vill höra mera!

5. Thorleifs - Sweet Kissin' in the moonlight
Min första tanke är ÅTTIOTALSSCHLAGER! Precis i början påminner den väldigt mycket om en annan schlager och det irriterar mig oerhört att jag inte kommer på vilken. Detta är verkligen en urtidsschlager och jag kan inte annat än gilla det. Jag mår lite dåligt över att erkänna att jag faktiskt gillar detta. Thorleifs blir grymt farliga!

6. Sarah Dawn Finer - Moving On
Oj Oj Oj Oj. Sarah vinner iallafall en duell imorgon. Ballad Duellen. Jag älskar detta redan efter bara några sekunder. Detta är mycket bättre än "Remember Love" som Sarah tävlade med 2007. Låten känns ganska mörk och lite rockig men med något litet ljus i. Jag älskar det!

7. Next 3 - Esta Noche
Minns ni Pandang från 2006? Antagligen inte. Detta är iallafall en sämre version av dem. Kass rap som inte tillför mycket till sången. Det är i refrängen när det börjar sjungas som man vaknar till och vill dansa! Fast danslusten försvinner ganska fort och jag tycker låten mest bara är blaha blaha.

8. Malena Ernman - La Voix
Jag är väldigt svag för elektroopera och det är väl lite vad detta är. Detta kommer nog jämföras med Thérèse Andersson från förra året och då är det inte alls lika bra. Malena bjuder oss på exakt det vi förväntar oss och jag tror jag gillar verserna där hon sjunger bättre än refrängen där det är 100% opera.

Det är ett sjukt svårt startfält att tippa och eftersom man aldrig vet hur svenska folket röstar blir det ännu svårare. Sarah Dawn Finer & Maria Haukaas Storeng och Anna Sahlene blir nog mina favoriter i Malmö. Thorleifs överraskar positivt och jag sitter fortfarande och nynnar på deras låt. Underbart startfält!


Kommentarer
Postat av: Måsen

JAG VET VILKEN DET ÄR! 100%!

THORLEIFS LÅT PÅMINNER OM 100 % !!!!

HAHA!



Anna och Maria ger mig gåshud! Jag vill dansa, skratta, gråta, sjunga! ALLT! Ååh!

2009-02-27 @ 16:50:17
Postat av: Linda

Nu har jag också tyckt till lite och jag och åsnan verkar tycka ganska lika.

2009-02-27 @ 17:50:56
URL: http://songbirdie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0