Recension av låtarna - Leksand

Det var ett mycket bättre startfält ändå, än vad jag trodde, men utan tvekan det sämsta hittills. Här kommer mina relfektioner över låtarna i Leksands startfält!

1. Velvet - The Queen

OJ! Det här var inte vad jag hade förväntat mig! Det var mer åt Chemistryhållet än jag hade kunnat ana, dock utan de vanliga discopopljuden Jennys låtar brukar innehålla. The Queen är kaxig, snygg och utan tvekan Öst Europa. Jag tycker dock att låten inte ens är i närheten av den direkta kärlek jag upplevde med Déjà vu förra året, vilket är synd, men jag är ändå inte besviken. Jenny levererar och jag hoppas att hon kommer att göra det även på scen - för jag är ganska säker på att låten kommer växa med scenshowen. Och ett STORT minus till SVT för att The Queen knappt är ens 50 sekunder lång.

2. Rigo and the Topaz sound feat. Red fox - I got you
Vid de första tonerna börjar jag faktiskt garva. Just för att det är så udda, med blandningen av blåsinstrument och reggea, så tror jag att låten kan skrälla och ta sig till Andra chansen. Jag hade inte så speciellt höga förväntningar på Rigomedvärldenslängstabandnamn men jag blev utan tvekan positivt förvånad. Det känns som en bra och seriös variant av the Elephantz hemska totalflopp Oh yeah från 2006. Tror också de kan leverera något roligt, annorlunda och udda på scenen.

3. Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Jag känner att denna låten inte kan få en rättvis bedömning på 60 sekunder, men det känns som att det fattas så himla mycket i musiken för att den ska uppnå den nivån jag hade förväntat mig. Jag tycker faktiskt att Shirleys låt var mycket bättre än Så vill stjärnorna. Men jag tror också att Molly och hennes ballad kommer att växa med framträdandet, och det kan säkert bli ett rysningsmoment á la För att du finns om vi har stor tur.
Dock är jag ganska säker på att Molly kommer köra med förinspelad kör, vilket är synd då jag tror att låten hade växt med ett röststöd live i form av typ Britta Bergström.

4. E.M.D - Baby, goodbye
OJ, EMD! Det här var oväntat! Det är verkligen cabaret och påminner om Elin Lantos Money, vars framträdande hade samma tema. Låten var, faktiskt, över mina förväntningar (tror ni också att jag har för låga förväntningar på alla artister? haha) men det gäller så himla mycket att killarna sätter den live. Jag vet själv att killarna inte är de bästa livesångarna alla gånger, men hoppas att en av de gånger de är riktigt bra är på lördag. Minst andra chansen för låten i alla fall, annars blir jag sur.

5. Mikael Rickfors - Du vinner över mig!
Men kom igen SVT. Vad är det här? Den var så mycket konstiga influenser från höger och vänster att jag vet varken ut eller in. Precis som Tobbe nämnde så påminner låten lite om Sandra Dahlbergs Här stannar jag kvar, och då skulle jag vilja flika in att den låten måste ha haft en kärleksaffär med Jag tar det jag vill ha av samma artist. Du vinner över mig! är resultatet av den kärleksaffären.

6. Maja Gullstrand - Här för mig själv
Jag vill bara spy på Majas röst. Jag HATAR gulliga röster, och jag tycker inte om bossalåtar heller. Enligt mig är det här utan tvekan startfältets bottennapp, men jag är ganska säker på att folk kommer att rösta på det ändå. Helt ärligt så föredrar jag till och med Caroline Wennergrens A different kind of love framför Här för mig själv, och då blåvägrar jag lyssna på den låten. Den hade i alla fall lite klass.

7. Sofia - Alla
Jag känner att jag är ensam om att tycka att detta är en av startfältets bästa låtar. Helt ärligt tycker jag att den är helt sjukt bra. Men det är någonting med mig och grekisk musik, det är nog bara så... Hur som helst så är låten mer pop än vad jag förväntat mig, men ändå är den grekrock så det känns. Det luktar medelhav och låten påminner lite om Elena Paparizous To fili tis zois, eller An eixes erthei pio noris av samma artist. Sen så älskar jag ju det grekiska språket, och tycker att Sofias lite småhesa stämma är grym till sådana här låtar. En favorit!

8. BWO - You're not alone
Varför tycker pressen att det här är veckans bästa låt? Jag är mest bara besviken. Den låter så mycket Believe att jag nästan frustrerad (för er som inte vet så avskyr jag allt vad Believe och Diva Bilbana heter). Det bästa av de 60 sekunderna man får höra är ändå tveklöst Marinas stönprat, vilket tog Lay your love on me (som fortfarande är en av de bästa låtarna från förra årets tävling) till den nivå den faktiskt var på. You're not alone når inte ända dit, och även om BWO kommer spejsa (Nu var jag rolig. Skratta.) sitt framträdande med rymddräkter så känns Moskva väldigt långt bort.

Någon tippning tänker jag mig inte ge mig ann, eftersom det är så sjukt svårt att ge en bedömning av sådant innan man hört hela låtarna och sett framträdandet. Men om jag fick bestämma skulle jag skicka Velvet och Sofia till final, och BWO och EMD till andra chansen. Att det blir så tvivlar jag dock på.

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Bonnie

Jag orkar inte ens lyssna klart på de 60 seunderna av Majas låt.. Men för att vara säker på att inte dra felaktiga slutsatser gör jag det endå. Jag KLARAR INTE av denna kattpipiga röst! Musiktypen har jag ingenting emot egentligen.. Men uschofyy! Kisspausnummer.



haha, din förklaring av Du vinner över mig! är klockren.



Molly låt har vi förresten redan hört i festivalen varendra årtionde, typ varje år. Hon har en fantastisk röst.. Men jag orkar inte en till sån här låt. Sorry.





Till min kommentar uppsatts måste jag bara få säga att I've got you låter som ngt som skulle kunna vara med i RENT 2. haha!





.. och nu borde väl f*n Jenny kunna få bli skickad nånstans? Låten är inte alls lika bra som Deja Vu men.. ENDÅ! Motståendet var inte så himla hårt endå. Tycker jag..

2009-02-20 @ 14:50:42
URL: http://bonniezell.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag har också lyssnat och tyckt till i bloggen nu. Alltid lika kul att höra era bedömningar kära Zoo..

2009-02-20 @ 15:26:46
URL: http://songbirdie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0