Recept på rosa chokladmoussé

Här kommer då det utlovade receptet på rosa chokladmoussé!


Bilden är från ESC förra året. Heja Sverige!


Du behöver;

4 dl vispgrädde
200 g vit choklad
4 äggulor
1-1 1/2 krm röd karamellfärg (jag brukar dock ta tills det blir en färg jag gillar)

(Receptet är till 15 glas men det beror ju helt på hur stora glas man använder. För att få det att räcka till 15 portioner krävs små glas)


Gör såhär;
Vispa grädden. Bryt chokladen i bitar och värm den i vattenbad eller i mikrovågsugn tills den precis blir mjuk. Rör så att den smälter. Rör ihop äggulorna i en skål. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Blanda först i lite av grädden och sedan resten. Rör i karamellfärg. Häll upp i glas. Låt moussen stå 2-3 timmar i kylen. Garnera med vad du känner för. Ett tips är att använda choklad eller strössel.

Tips!
När jag och måsen kollade på ESC förra året gjorde vi en sats chokladmoussé och det blev då två glas över. Dessa åt vi upp dagen efter och moussen hade då stelnat och var supergod! Det gör alltså ingenting om den står inne lite för längre i kylskåpet. Hellre än timme för mycket än en för lite.

Hoppas det ska smaka!


Kommentarer
Postat av: Celicia

jag vill ha!!!! Måste göra!!

Puss

2009-02-17 @ 01:32:32
URL: http://schlagercelicia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0