Zoot lyssnar på Eurovision

Ikväll drar äntligen Inför Eurovision Song Contest igång i SVT1. I samband med detta börjar även vi på zoot att recensera låtarna. För att göra det enkelt för alla att hänga med kommer vi varje vecka recensera samma bidrag som recenseras i Inför-programmen. Våra recensioner kommer publiceras varje måndag runt 18:00. Först ut är jag, Räven.

Vi börjar på en gång! För att själv lyssna på låtarna, klicka på Namnet.



Montenegro:
Andrea Demirovic - "Just Get Out Of My Life"
Till en början blev det ett nej, för hennes engelska uttal inte var så bra. Kändes även lite tjatigt. Det blev bättre, och refrängen fastnar på en gång. Tillslut diggar jag med och det är bra!


Eftersom refrängen fastnar och låten är rätt katchig så får den ändå 3 av 5




Tjeckien: Gipsy.cz - "Aven romale"
När man bara ser namnet anar man ju vad som komma skall. Det första som ploppar upp i huvudet när låten börjar är "Jag hatar ploj-bidrag". För det är just vad detta är. Ploj, ploj, ploj. Jag blir så sur, att länder kan tappa sin värdighet och sjunka så lågt. Dåligt! Tacka vet jag Sverige som fortfarande kör seriöst.

Nej, usch. Inget annat betyg än 0 av 5




Belgien: Copycat - "Copycat"
Elvis är tillbaka. Ungefär. Håret är stylat på samma sätt, låten låter rätt likt hans gamla dängor och dessutom sjunger han om Blue Suede Shoes, precis som Elvis låt med den titeln. Tänk er lite Brolle över det också, samt musikalen Buddy Holly i upptempo och ni har det. Jag gillar det!


Minns folk 50- & 60-talet, då kan det gå långt! Det gör inte jag. 4 av 5




Vitryssland: Peter Elfimov - "Eyes That Never Lie"
Lite rockigare toner, och som har en riktig melodi i sig. Introt i början är snyggt, men lite väl långt för att passa in i ESC. Det är lite Nina Söderquist över det här, fast något sämre. Får de till det snyggt sceniskt också går det bra, självklart till final.


Lös introt med något spännande, annars tröttnar man. 4 av 5




Sverige: Malena Ernman - "La voix"
Nu ska man bedömma något man sett ett antal gånger, och försöka vara ärlig. Opera är det inte varje dag vi ser, men nu vågar Sverige skicka det. Det kommer gå bra, för Malena är så grymt duktig på att sjunga opera! Tyvärr så låter det inte toppen i verserna, det låter som hon pressar rösten rätt rejält. Men det vägs upp av refrängen, och när de kommer till bryggan och sista refrängen brister det verkligen ut och man känner att det här är rätt val av Sverige! Sen kommer ju Zoot dö över att Dea & Jessica körar, men det är en annan femma.


Det är grymt, slutet av låten kommer få de mest tveksamma att rösta. 5 av 5




Armenien: Inga & Anush - "Nor par"
Ni vet den här typiska indiska musiken? Med den här "ormtjusar-flöjten" (Heter ju självklart något, men jag kommer inte på det) och allt. Jag tycker det är alldeles för jobbigt att lyssna på, men refrängen är det något speciellt med. Den gillar jag litegrann, men det räcker inte.

Refrängen är det enda som funkar. 1 av 5




Andorra: Susanna Georgi - "La teva decisió"
Jag har alltid tokdiggat Andorras låtar, och det tror jag att jag varit ganska ensam om? För det har aldrig gått bra för dem. I år gillar jag det inte alls lika mycket, det var inte lika bra som det har varit. Tyvärr! Refrängen svänger lite, men det är ytterst lite.


Tråkigt att Andorra inte kör på det vanliga, 1 av 5




Schweiz: Lovebugs - "The Highest Heights"
Det här var tråkigt... En rockigare låt här med, men ingenting händer ju. En refräng som aldrig får liv, den ligger och pyr varje gång den kommer men blommar aldrig ut. Inget som tilltalar mig.


Det måste ta fart, den klassiska höjningen. 2 av 5




Turkiet: Hadise - "Düm Tek Tek"
Nej, det här tilltalar inte mig så bra. Låten är helt okej, men det händer mer saker i versen än i refrängen. Refrängen existerar knappt för mig och då blir det inte bra. Hela låten blir rätt platt, det tar aldrig riktigt fart.


Låten är precis mitt emellan, 3 av 5



Ja, det är så jag tycker... När ni själva lyssnat, vad tycker ni? Vem är bäst av dessa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0